TRY vant Cannes-gull for IKEA-annonser: – Det er sånne ting man drømmer om hver dag som kreatør

TRY og IKEA var hadde ti nominasjoner for «The Trash Collection 2021» i Cannes-kategoriene Print & Publishing og Outdoor. På prisutdelingen mandag kveld ble det klart at kampanjen endte opp med det svært høythengende gullet i Print-kategorien.

TF014864 6e88b37b 708f 466e 93eb b1d636021ce5
Eirik Sørensen, Caroline Riis og jurypresident i Print & Publishing, Natalie Lam. Foto: Cannes Lions International Festival of Creativity 2022, Getty Images

TRY har vunnet sitt første gull i printkategorien i Cannes Lions noensinne med «The IKEA Trash Collection 2021», kampanjen der IKEA har valgt å vise produktene sine på en brutalt ærlig måte, nemlig som møbler som har blitt kastet i søpla (men som med noen enkle grep har fått nytt liv på IKEA).

Gullet ble delt ut i underkategorien Corporate Purpose & Social Responsibility, og var i tillegg nominert i underkategoriene Cultural Insight og Market Disruption.

TF010383 bf9f8491 ca40 430f bbb2 d9ae25052c3f
Fra dagens pressekonferanse der det norske gullet ble offentliggjort. Fra venstre: Natalie Lam (Publicis Groupe APAC & MEA, Hong Kong) jurypresident i Print, Mariana O’Kelly (Ogilvy, USA), jurypresident i Radio & Audio, Simon Cook, CEO i Cannes Lions og Eugene Cheong (DDB Asia, Singapore), jurypresident for Outdoor. Foto: Cannes Lions International Festival of Creativity 2022, Getty Images

Kreativt team på jobben var Eirik Sørensen og Caroline Riis. Den er produsert av Aparent med Kavar Singh og Niels Windfeldt på regi, hvor sistnevnte også har vært stillsfotograf på annonse-delen av kampanjen. Sørensen og Riis fikk beskjed om gullet da de satt på flyet nedover til Nice mandag formiddag.

– Føles helt fantastisk!

– Å vinne gull i Cannes føles helt fantastisk! Det er sånne ting man drømmer om hver dag som kreatør. Etter to år med digital festival er det også vanvittig deilig å være tilbake i Cannes og få en sånn pangstart på uka! Nå håper vi flyteknikere begynner å jobbe igjen sånn at vi kan feire med resten av TRY og bransjen, sier Caroline Riis og Eirik Sørensen til Kreativt Forum.

Riis har for øvrig vært med og juryert shortlistene i Film Lions i forkant av årets konkurranse.

I morgen, tirsdag deles priser ut i kategoriene Entertainment Lions, Entertainment Lions For Music, Entertainment Lions for Sport, Industry Craft, Digital Craft, Film Craft and Design Lions. POL og Posten er nominert i nettopp Film Craft med «When Harry Met Santa» i underkategorien Direction (regi: Sacarias Kiusalaas).

Se den gullvinnende annonsekampanjen fra IKEA og TRY her:

00 Forsidebilde
01 MALM
02 BILLY
03 GLADOM
04 ASKVOLL
05 BESTÅ
06 VASTERON
07 FRANKLIN
08 VEJMON