Cannes-sølv til Apriil og Strahl

Apriil har vunnet sin første løve i Cannes med «Handle With I Don’t Care» for Strahl, produsenten av uknuselige glass. Det skjedde i den splitter nye Cannes Lions-kategorien Creative B2B, og det var kun 14 arbeider som ble premiert.

Strahl

I kveld i Cannes ble det delt ut priser i Direct, Creative B2B, PR, Social & Influence, Creative Data Lions og Media, der norske byråer var nominert i de tre første kategoriene. I tillegg til Apriils Sølv-vinner var også «When Harry Met Santa» av POL for Posten (PR) og «Take Away Your Take Away» av NORD DDB for McDonald’s (Direct) nominert, men uten å nå opp.

– Helt sinnssykt!

Kreativ leder i Apriil, Doffen Trellevik, er storfornøyd med uttellingen, som er den første Cannes-løven til byrået, som har avdelinger både i vest og øst.

– Jævlig gøy, helvete! Nå ble jeg både overrasket og glad. Men samtidig beviser det at bare ideen er god nok, så trenger du ikke et stort budsjett og store merkevarer for å vinne i Cannes. Man kan lage gull med de billigste midler for å skape blest, og vi brukte ikke stort mer en det som skal til for å kjøpe frimerker og en sprittusj. Nå er det en veldig glad Bergenser her i by’n, avslutter Trellevik, som er i Cannes for anledningen.

– Det er jo helt rått!

– Wow! Nå er det high fives her, det er jo helt rått!, sier Art Director Øystein Vik og tekstforfatter Erik Lysø, kreativt team på jobben. De to har nylig flyttet over fra Apriil til Geelmuyden Kiese, og er i Cannes etter å ha vunnet to billetter som premie som resultat av å vinne Brings DM-pris under Gullblyanten 2020.

– Det er en helt fantastisk følelse å vinne sølv! Det er ekstra gøy at man får bevist at det fortsatt går an å hevde seg med en enkel, ren og billig idé. Selv om man selvsagt gjerne skulle reddet verden, så er det likevel deilig at man fortsatt kan nå opp med en så rett-på-produkt jobb, sier Lysø og Vik. Saken fortsetter under bildet.

IMG 0650x
Chill å vinne Cannes-sølvløve. Veldig chill: Erik Lysø og Øystein Vik. Foto: Sune Eriksen

Teamet på jobben i tillegg til Lysø, Vik og Trellevik er Cédric Luceau (tekstforfatter), Sandra Valvik (produsent), Einar Rustad Nilssen (konsulent), Ragnhild Byrkjeland (kunde) og Marianne Kvaale Jensen (prosjektleder).

Det ble delt ut et Grand Prix, tre gull, fire sølv og seks bronse i den nye Creative B2B-kategorien, der Grand Prix gikk til USA og byrået Wunderman Thompson med jobben «Speaking in Color» for Sherwin-Williams Coil Coatings.

Du kan se casefilmene til «Handle With I Don’t Care» her: