D&AD-blyanter til Oslo, Synnøve Finden og CF 18 Chocolatier
Tre visuelle identiteter laget av Creuna, Grid Design og OlssønBarbieri har vunnet en Wood Pencil hver i prestisjetunge D&AD, mens SDG tok hjem to nominasjoner.

D&AD har i flere tiår delt ut blyanter for fremragende design og reklame. Av 20.000 innsendelser fra 75 land, bestemte juryen at en av deres gjeve blyanter skulle tildeles Oslo kommunes visuelle identitet. Det er nok en internasjonal anerkjennelse for arbeidet, som tidligere har vunnet Red Dot Award – Best of the Best, to gull i visuelt, DOGA-merket, bronse i ADC 99th Annual Awards, sølv i European Design Awards og diplom i Gullblyanten. Den har også vært shortlistet både i Clio og Eurobest, og er også nominert i The One Show, der resultatene skal være klare torsdag.
– Ser ikke ut til å stoppe der
– Oppmerksomheten rundt den visuelle identiteten til Oslo kommune har vært stor og vedvarende – også internasjonalt. I dag mottok vi pris nummer 16 i rekka, blyant under D&AD Awards 2020 i kategorien Design Transformation, og det ser ikke ut til å stoppe der, skriver Creuna i en pressemelding til kreativtforum.no.
Men Creuna var ikke det eneste norske byrået med blyant i D&AD: Grid Design vant også for sin visuelle identitet for Synnøve Finden, som mottok sin Wood Pencil i Branding, mens OlssønBarbieri på sin side vant Wood Pencil i kategorien Packaging Design / Luxury for kunden CF 18 Chocolatier, en jobb som tidligere i år vant sølv i Dieline Awards.
Scandinavian Design Group dukker også opp på vinnerlisten med to nominerte jobber, Fremtind, «Shaping the Future of Insurance» samt «Merkevaren Norge» / «Brand Norway», et oppdrag gjort for Innovasjon Norge. Begge nominasjonene var i kategorien for Branding.