D&AD New Blood-blyanter til to unge norske team

Gard Bekk Wanderoy og Nicolai Vogsted Drange har for andre år på rad vunnet en Pencil i D&AD New Blood Awards. Årets norske New Blood-blyant nr. 2 ble vunnet av Kristiania (Westerdals)-teamet Caroline Amalie Nøkleby Dammen, Tage Hogness, Gjon Gjokaj og Ingrid Gulaker Skoglund. I begge vinnerjobbene lekes det med kjønnsroller og -stereotypier.

Due 9581
Nicolai Drange og Gard Wonderoy. Foto: Haakon Dueland
IMG 7349x
Gjon Gjokaj, Tage Hogness, Ingrid Gulaker Skoglund og Caroline Dammen.

D&AD New Blood Awards er en konkurranse åpen for reklame-, markedsføring- og designstudenter fra hele verden, i tillegg til nyutdannede kreatører.

Gard & Nicolai var Bachelor-studenter på Kristiania i fjor, da de vant Pencil for caset «Chant a Lingo». Nå for tiden frilanser de hos KO OG CO, og har vunnet Pencil for «The most average man in the world» for whisky-merket William Lawson Scotch.

– Ideen vår er basert på innsikten om at unge voksne faktisk ikke liker whisky, men ønsker å like det på grunn av den maskuline stereotypien som følger med, forteller Gard & Nicolai.

Budskapet blir formidlet gjennom en parodi av Dos Equis’ berømte «The most interesting man in the world».

– Kampanjen har som mål å fremheve at William Lawsons nye Highlander Orange er den minst gjennomsnittlige whiskyen for den gjennomsnittlige personen.

Duoen synes det er gøy å vinne to år på rad.

– D&AD er jo en internasjonal konkurranse for kreativitet, så det betyr mye å kunne returnere for andre året på rad. Også gøy å se at Westerdals-studentene fortsetter seiersrekka! Nå skal det feires med øl, for vi liker ikke whisky, forteller Gard og Nicolai.

«Bitch, make me a sandwich»

Det andre vinnerteamet, som går andreåret på Kristiania, består av Caroline Amalie Nøkleby Dammen, Tage Hogness, Gjon Gjokaj og Ingrid Gulaker Skoglund. De har løsningene på både jentehets og dårlige matvaner i gamingmiljøet med arbeidet «Make yourself a sandwich».

Gjengen forteller at arbeidet er et resultat av mye prøving og feiling. Dette er første gangen de har laget en casefilm, og ikke minst jobbet sammen i team.

– Brifen var, kort forklart, å gjøre Heinz til top of mind hos gamere. Vår løsning tar tak i problematikken rundt hets av jenter i gaming-miljøet, samt at gamere ofte har dårlig matvaner. «Make me a sandwich» er en kjent saying for å hetse på gamer-girls, derfor har vi tatt tak i denne frasen og snudd den på hodet i løsningen vår, forteller teamet.

Målet har vært å snakke med gamere, ikke til dem.

– En humoristisk tone samt å nå gamene på sine egne plattformer har derfor vært supersentralt i arbeidet. Kampanjen er en oppfordring til gamere om å ta seg en matbit og holde gaming-miljøet inkluderende.

– Vi er utrolig stolte over å ha oppnådd dette allerede i andre klasse, og har lært utrolig mye på veien som vi tar med oss videre til neste år!