Et knallår for Try/Apt
Try/Apt vant syv av de 13 gull-statuettene som ble delt ut på Gullblyanten 2011 på Plaza fredag kveld. I tillegg vant de syv sølv, tre bronse og fem diplomer, og sletter med det alle tidligere prisrekorder i Gullblyanten-sammenheng.
Try/Apt – titulert slik siden reklamebyrået Try og den digitale siamesiske tvillingen Apt har sendt inn alt under felles flagg i årets Gullblyanten – dominerte på scenen da Kreativt Forum arrangerte sin årlige prisutdeling og fest for kreativitetsbransjen. Det var nær 800 feststemte mennesker til stede på Radisson Blu Plaza i Oslo, det hele ledet på kyndig og humørfullt vis av brødre- og radarparet Steinar og Tore Sagen.
DNB-dominans. Til sammenlikning vant byrået i fjor fire gull, et sølv, fem bronse og fire finalistbevis. Ikke overraskende var det DnB NOR og DNB, med arbeider fra både før og etter navn- og profiloppdateringen, som var kunden på flest av de mest høythengende prisene også i år: Try/Apt vant gull i Håndverk for DNBs film «Finally married» med George Clooney. Samme film vant også gull i kategori for Finans. DNB vant også gull i Omdømme og sølv i Finans for «Sølvguttene synger julelønnen inn», der alt fra innvalgsmenyen til «Disponibelt beløp» på kontofonen ble sunget av guttekoret. DnB NOR vant på sin side gull i Profil for kampanjen «Bank fra A til Å» og gull i Finans og bronse i Håndverk for ordboken «Skikk&Bank».
Try/Apt vant også et gull og et diplom i Kjøretøy og sølv i Håndverk for den internasjonalt bejublede «BlueMotion Roulette»-kampanjen for Volkswagen, samt gull i Samfunn-kategorien for iPhone-appen «Hormonsjekk» for Forbrukerrådet. De vant også sølv og bronse for Macks Ølbryggeri i henholdsvis Drikkevarer og Profil, sølv for Tine regional melk i Drikkevarer og sølv i Kommersielle tjenester for «Mannen som levde i en film» for Canal Digitals filmutleie Go. Byrået vant også priser på vegne av Finn.no, Solo og Tine Norvegia.
Sammen med Snøhetta Design og Anti vant DNB også gullet i kategori for Håndverk Design, for selskapets nye visuelle identitet. Anti vant i tillegg diplomer for Anti Sweden Jeans og Tag Heuer i henholdsvis Mote og Håndverk.
Designklassiker fram i lyset. Også Dist Creative hadde en jubelkveld fredag kveld, med to gull og den mest høythengende prisen av alle, Grand Prix til «Brain Design», revitaliseringen av den 30 år gamle designikon-stolen Variable Balans fra Variér. Jobben tok gull i kategoriene Husholdning og Profil. Dist vant også to bronse: I Snacks og desserter for Popsy/Cloetta, og i Publikasjoner og media, der byrået for å promotere filmen «Få meg på, for faen» laget en gratis og hemmelig sextelefon for ungdom.
Bank og samfunnsengasjement. Bank- og finanssektoren har blitt en spennende reklamekategori. Kitchen oppnådde gull i kategori for Omdømme med sin annonsekampanje for Sparebank 1, der byrået skapte engasjement ved å bruke dobbeltsider i riksaviser for å blåse opp små, lokale nyheter av typen du finner på oppslagstavla i matbutikken. Sparebank 1 og Kitchen vant også sølv i Finans og et diplom i Håndverk med profilfilmen «Lady in Black». Byrået vant også bronse i profil for Norwegian, samt diplomer for Vossafår, Fretex, VIC og 1888.
Flyktet fra regnet. Det trehodede trollet McCann/MediaFront/SDG vant gull i kategori for Reise, transport og turisme på vegne av Widerøe med kampanjen «En sommer uten regn», der byrået tok utgangspunkt i den dårlige sommeren og sendte to kamerater ut på kryss og tvers av Norge i tre uker i et forsøk på å unnslippe regnet. Byrået vant også diplom for samme kunde med nettkampanjen «Hvor fort skriver du wf.no?». De vant også bronse i Snacks og desserter for Maarud Micropop, bronse i Håndverk Design for design og logo på Maarud Gaardspotetgull, samt diplomer med jobber gjort for Snøfrisk, TV 2 Sumo og Tine Iskaffe.
Nyttårskanonen. Dinamo forsvarte sin posisjon i kategori for Samfunn med å vinne gull med jobben «Nyttårskanonen» på vegne av Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap. Oppgaven var å få unge menn til å bruke beskyttelsesbriller under fyrverkerioppskytingen Nyttårsaften. Løsningen gikk ut på at man fra en Facebook-side kunne skyte klementiner, pepperkakepynt, juletre, gløgg, riskrem og julesild midt i fleisen på guttene fra Radioresepsjonen. Dinamo vant også bronse i både Design og Håndverk Design for «Jubelkalenderen» for VisitDenmark.
Lille Ernö fortsettere å puste de store i nakken, og i år kunne de feire kvelden med et sølv i Samfunn for sin omdømmekampanje for Forsvaret, i tillegg til bronse for samme kampanje i Omdømme-kategorien og diplomer vunnet på vegne av Red Bull og TV-aksjonen 2011 i henholdsvis Underholdning og fritid og Håndverk.
Andre høydepunkter:
• Digitalbyrået Jimmy Royal vant sølv i bedriftstjenester for mobil-appen Fribi, et interaktivt byttetorg som har fått mye omtale i mediene, også utenfor landets grenser.
• I høst arrangerte fotograf Pål Laukli og designer Gary Swindell en omfattende utstilling og konsert på Vulkan i anledning Maya Viks solodebut «Château Faux-Coupe». Utstillingen ble gjort på vegne av Conan AudioVisual Equipment og premiert med sølv i kategori for Håndverk.
• Racecar ble premiert med sølv i Håndverk Design for kortfilmen «Kiss», laget av Joseph Hodgson og Franck Aubry.
• Rayon fikk bronse i Håndverk Design for identiteten til festivalen «Påske + Pasjon» på vegne av Kirkelig Fellesråd i Oslo, Oslo Bispedømmeråd, og Domkirkeakademiet.
• Los&Co vant bronse i Drikkevarer for «Litago Rodeo Live» for Tine, der de sente ut en spesialkonstruert, iPhone-styrt mekanisk rodeookse ut på høyskole- og universitetsturne. Byrået vant også diplom i Håndverk på vegne av AF Gruppen.
• Fasett vant bronse i Kommersielle tjenester for lanseringen av Stavanger lufthavns Airport-app.
• DDB Oslo vant to diplomer, begge i kategori for Reise, transport og turisme, på vegne av SAS.
• Concept Communication vant diplom i Reise, transport og turisme for lanseringen av Scandic Vulcan.
• Alle Gutta vant diplom i Matvarer for profilfilmen «Næring til drømmene» laget for Bendit og Bama.
• Bates vant et diplom i kategori for Kjøretøy for en annonse laget for Harald A. Møller/Audi A6.
• Strømme Throndsen Design vant diplom i Håndverk Design for pakningsdesignet for stykket kjøtt til Jens Eide Slakteri.
• Motion Blur vant diplom i Håndverk Design for sine animerte vignetter på vegne av Flyktningehjelpen.
Se alle jobbene i Gullblyanten 2011 her.
Fra mandag vil jobbene på gullblyanten.no være fordelt etter prisvalør.
Alle foto: Tor Lie