Eva Sannum leder Creativity First

Reklamebransje-traveren og podkast-novisen Eva Sannum skal guide oss gjennom sendingen av den digitale halvdagskonferansen Creativity First, som foregår tirsdag 10. november. – Kreatører er fremdeles de aller beste til å løse utfordringer på en interessant måte, sier Sannum.

IMG 9422x
Eva Sannum.

Eva Sannum sitter for tiden på Deichman i Bjørvika, på det nye og midlertidige kontoret til Sannum & Bergestuen, som hun har startet sammen med Svein Tore Bergestuen.

– Det høres kanskje ut som et advokatfirma, men vi er ganske enkelt to rådgivere som har funnet sammen, og nå blitt et team, forklarer hun.

Til tross for pandemiske tilstander er duoen ikke bare involvert i én start-up.

– Jeg har også vært med å starte podkasten Tut & Mediekjør, der vi går bak overskriftene i nyhetsbildet, snakker om hvordan journalistikk blir til og hvilke regler som gjelder i pressen. Det er et fellestrekk i begge prosjektene: En intensjon om å bidra til å tette gapet mellom folk og medier, som er resultatet av en interesse for mediebransjen som vokste seg større og større gjennom de årene jeg satt i Pressens Faglige Utvalg og vurderte klager på mediene. Da lærte jeg så mye som jeg tenkte at veldig mange flere burde få bedre innsikt i.

Da hun sluttet i Geelmuyden Kiese for halvannet år siden, var drømmen å gjøre denne interessen til noe hun kunne drive med profesjonelt.

– Så får vi se hvordan det går. Jeg har det i alle fall veldig gøy, her i periferien av reklamebransjen.

Fortell litt om innholdet på Creativity First.

– Det er jo ganske utrolig at man fortsatt må arrangere konferanser for å overbevise om viktigheten av kreativitet i kommunikasjon. Men det må man altså. Det mest interessante, synes jeg, er at begrepet kreativitet heldigvis har blitt med videre de siste årene, også i bransjen. Det har beveget seg fra å handle om å lage de beste reklameidéene, til å handle om å løse forretningsutfordringer. Det synes jeg er mye mer spennende.

Nå, som tidligere, opplever hun at kreatører går i front, fordi de er vant til å jobbe i kreativ prosess.

– De er fremdeles de aller beste til å løse utfordringer på en interessant måte. Hadde jeg vært konsernsjef i et stort selskap, vet jeg hvor jeg ville rettet snuta når viktige rekrutteringer sto på agendaen. Men nok om det. På Creativity First kommer det altså mange foredragsholdere som skal snakke om kreativitet på ulike måter, og ikke minst; hvordan man kan se og måle effekten av kreativitet. Det trenger vi alltid å lære mer om, for bransjen har tross alt blitt mer resultatorientert enn den var før.

– Litt urettferdig

Hun hadde i utgangspunktet gledet seg veldig til å se igjen mange av sine tidligere bransjekolleger.

– Men nå som det blir et digitalt arrangement, må jeg altså nøye meg med at alle ser meg, uten at jeg ser dem. Det synes jeg er litt urettferdig, men sånn får det bli. Den første på programmet, Orlando Wood, har lovet at han ikke bare skal utfordre hvordan vi tenker om reklame, men hvordan vi tenker – generelt. Hvis han holder det løftet, lover det jo veldig bra!

Sannum synes det er givende med en konferanse som Creativity First, selv i korona-året 2020.

– Jeg tenker det er viktig med inspirasjon og impulser utenfra. Det blir mye korona-tiltak, smittevern og Trump om dagen, både i mediene og rundt lunsjbordet. Ingen av de tingene inspirerer meg nevneverdig.

****

Hvis du ikke har anledning til å delta på Creativity First 10. november, har du likevel mulighet til å se alt innholdet i løpet av en toukers periode i etterkant. Her kan du lese mer om konferansen og kjøpe billett.