Fretex vant fjorårets siste Sølvmikk

Oldies but goldies: Sølvmikken for desember 2018 ble vunnet av kampanjen der Kitchen og Fretex sang jula inn med 1970-årgangen av Sølvguttene.

91956 78786 original
Sølvguttene anno 1970 slik de ser ut i dag. Foto: Fretex

Vi snakker om gjenbruk og bærekraft nesten året rundt, men Fretex – som har både leker, bøker, klær, smykker og redesign i sine butikker – opplever at det fortsatt er høy terskel for å gi brukt i gave når julen nærmer seg. Det ville Fretex og Kitchen gjøre noe med, og de inviterte med seg Sølvguttene fra korets mest ikoniske konsertopptak (1970) til å gjenforenes 48 år etter, for å demonstrere at det fortsatt er like fint til tross for mer erfaring.

Juryens begrunnelse: – Sølvguttene sang ikke bare jula inn, men årets siste Sølvmikk! En god idé, som er nydelig gjennomført, gjorde at juryen ikke bare kom i julestemning, men også i stemning for å handle enda mer vintage hos Fretex. Å gi Sølvguttene mer sølv i håret enn i strupen gjør at vi tenker at med tiden blir ting vel så bra. Vi gratulerer!

Hør radiospotten her.

Les mer om kampanjen her.

• Byrå: Kitchen
• Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
• Kunde: Fretex

En overraskende twist

På andreplass i desember er en kampanje av Naug for Trafikkforsikringsforeningen (TFF). Juryen forklarer det som trenger å forklares i sin begrunnelse:

– Voice-leseren forteller oss hvor dumt det er å ikke ha bilforsikring, det skjønner jo alle. Men når man plutselig også skjønner at historiene som fortelles er selvopplevde, blir det straks litt mer alvorlig: Det er en høy pris å betale å vite at du kanskje har skadet noen andre, prisen blir enda høyere når du i tillegg må betale millioner for å rette opp i skadene. Den overraskende twisten gjør at man lytter ekstra godt etter og det er akkurat det trafikkforsikringsforeningen trenger at denne målgruppa gjør.

Hør kampanjen her: Karianne, Anders + Aksel

• Byrå: Naug
• Kreativt team: Martine Flatlie og Thorbjørn Naug
• Konsulent: Morten Kjærnes
• Prosjektleder: Ida Myhre
• Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
• Kunde: Trafikkforsikringsforeningen (TFF)

Ufarliggjøring av psykiske problemer

Tredjeplassen i desember ble vunnet av Både Og med en kampanje som fremmer hjelpetelefonen til Mental Helse. Kampanjen tar utgangspunkt i vennligsinnede parodier på to folkekjære artister og består av spottene «Thomas» og «Bjørn». Juryen forklarer resten i sin begrunnelse:

– I disse spottene ufarliggjøres det å ha psykiske problemer, gjennom å dramatisere ulike artister som synger om det å slite. Men for oss som verken kan eller vil synge ut om problemene våre, er det fint å få vite at det også går an å prate. Da er det bare å ringe Mental Helses hjelpetelefon. Spottene er relevante opp mot jula og det var befriende at det ikke var julesanger som la føringer for ideen.

Hør kampanjen her: «Thomas» og «Bjørn».

• Byrå: Både Og Radiobyrå
• Kreativt team: Charlotte Andresen, Janne Regine Kunigunde Rugtvedt og Lenny Kittilsen
• Konsulent: Ola-Per Ekblom
• Prosjektleder: Elisabeth Andonov
• Kunde: Mental Helse hjelpetelefon

Du kan høre vinnerkampanjene og tidligere vinnere av Sølvmikken på Gullmikken.no.