Glupsk nonne til topps i Sølvfisken for oktober

App app app: Siste ledd av utfasingen av BankID på mobil ble markert med en kampanje fra Anorak som tar farvel med de folkekjære kodeordene som snart blir en saga blott. Filmen «Glupsk nonne» gikk til topps i TV 2s reklamefilmkåring for oktober.

Bank ID Glupsk nonne

Ut med det gamle, inn med det nye: Digital kodebrikke med BankID på mobilapp har kommet for å bli, mens den gamle løsningen med BankID på mobil er i ferd med å bli faset ut. Oppgaven til Anorak og Tangrystan var å engasjere de som ikke allerede har kommet seg over på BankID-appen etter «Trynegjenkjenningskampanjen» som gikk i våres og bidro til at en halv million nordmenn gikk over til appen.

– Innsikten vi tok tak i var at de som har brukt BankID på mobil er ganske glad i kodeordene bestående av en ulogisk kombinasjon av et substantiv og et adjektiv. Så nå lar vi den glupske nonnen, den følsomme skateren, den vimsete doktoren og den høflige tyven bære budskapet om at det finnes en enda raskere og enklere løsning fra BankID, nemlig appen, sa kreativt team i Anorak NoA, Lars Holthe og Peter Power, da kampanjen ble lansert i begynnelsen av oktober.

Regissøren er Meriam Braanaas, mens Beate Tangre hos Tangrystan har produsert. Øvrig team hos Anorak besto av Sebastian Pandonis, Hege Iren Dyrseth, Bjørn Erling Solberg, Tina Wesselsen, Nicklas Bohman, Sondre Hårstad, Catrine Kooyman, Oskar Engman og Nökkvi Thorsteinsson.

«Glupsk nonne»

Sølvfiskjuryens begrunnelse: Filmen skiller seg positivt ut i oktober-feltet. Juryen synes det er godt gjort å dramatisere en produkt-attributt for BankID på en såpass fiffig og morsom måte. En god idé fra byrå som er godt mottatt av annonsør og godt produsert. Gratulerer til BankID, Anorak og Tangrystan med sølvfisk for oktober.