Grand Prix til Try/Apt for Solo

Mediestuntet «Solo soon to be world famous» mottok den mest høythengende prisen i årets Eurobest-konkurranse.

5485 ef444 original

På forhånd var det ventet at norske byråer, med sine rundt 50 shortlistplasseringer, ville gjøre det ekstraordinært godt i årets Eurobest. Spesielt var forventingene store til Try/Apt, som hadde 27 jobber på shortlist. Vi har i skrivende stund ikke fått gått gjennom vinnerlistene [joda, sjå her], men noen fugler har hvisket oss at Try/Apt endte opp med 19 priser hvorav én Grand Prix for Solo i mediekategorien, seks gull, åtte sølv og fire bronse.

Om GP-kampanjen.
Try/Apt og Solo kjøpte plass på boards i Hollywood og arrangerte et sampling-event på utvalgte steder i Los Angeles. Det hele ble filmet og vist som en reklamefilm i Norge der Solo fortalte at de hadde dratt til LA for å opplyse amerikanere om at verdens beste brus faktisk er norsk. På Solo.no kunne man så lage et eget design for en boardsplakat i Hollywood. Brukernes boards ble så fortløpende streamet over til et digitalt billboard på Sunset Boulevard, og hver bruker fikk sine 15 seconds of fame i Hollywood.

Kampanjen vinner for de kreative løsningene og hvordan byrået utnytter mediets flater. Jobben vant Grand Prix i konkurranse med jobber i underkategorien «Best use of tv».

Se casefilmen til kampanjen her.

En ny divisjon. Vi tok en prat med Kristian Bye fra Apt, som var en av de to konsulentene på jobben. Han kan melde at stemningen er helt topp og vel så det i byrået.

– En Grand Prix er noe helt nytt, og dette betyr at vi har tatt et virkelig skritt opp i europaligaen. At vi i tillegg fikk anerkjennelse for så mange jobber er helt fantastisk. Vi opplevde noe av en kreativ nedtur i fjor, og derfor er det desto viktigere med full uttelling i år, og når du ser på resultatene både fra Epica og Eurobest så beviser det at det går an å hente seg fort opp.

Solokampanjen kom ikke i stand uten interne slag både hos kunde og i byrå, forteller Bye.

– Når det gjelder en merkevare som Solo, så har vi demonstrert at det kan lønne seg å gå for det helt utradisjonelle, ved å bruke mediepenger på en helt ny måte. Det er en lang mental reise å bestemme seg for at et lite norsk brusmerke skal bli anerkjent i den store verden. Det er kanskje så langt ut man kan ta det uten Coca-Cola-budsjetter i en kategori der det snarere er regelen enn unntaket med veldig flotte jobber.

Bye mener Try/Apt-modellen har vist seg å være særdeles levedyktig.

– Dette beviser at Try og Apt fungerer veldig godt, på tross at vi er separate selskaper. Ideer flyter mellomg begge byråene, og det er ingen kamp om hvem som «eier» jobben, siden det hersker en kreativ anerkjennelse miljøene imellom.

Kreativtforum.no kommer tilbake med flere resultater fra Eurobest så snart de foreligger.

Team på Solo-jobben:

Try/Apt:
AD:Karin Lund og Dennis Tönnkvist
Tekst: Øystein Halvorsen og Bjørnar Buxrud
Konsulent: Eivind Moe og Kristian Bye
Prosjektleder: Cecilie Thue og Monica Rosengren
Flash: Pål Smitt-Amundsen og Alexander Pope
Backend: Christoffer Aalholm og Thomas Sømoen
3D: Eirik Huse