Gull til TRY og LarssenAmaral i ED-Awards
Prisutdelingen i European Design Awards foregikk i Napoli forrige helg. Norske designere hentet hjem to gull, fem sølv og tre bronse i årets konkurranse, og TRY sto bak fire av de ti norskproduserte jobbene.
Det norske selskapet Ogoori, som resirkulerer havplast og bygger sirkulære løsninger, vant gull i kategorien Digital Identity Applications i helgens European Design Awards i Napoli. Det er Haugesunds-byrået LarssenAmaral som står bak jobben som vant gull i kategori for Digital Identity Applications.
Det andre norske gullet gikk til TRY/Apt og det fleksible visuelle hjelpemiddelet som byrået utviklet for kollektivselskapet Kolumbus, Rogalands svar på Ruter. Jobben ble premiert i kategorien Motion Graphics.
TRY vant også to sølv, og et av dem gikk til jobben «Flux» for eventselskapet Fieldwork, en visuell bakgrunn og et generativt kunstverk laget for en tv-sendt debatt om AI og hvordan kunstig intelligens vil påvirke kunst, kultur og samfunnet generelt. Det andre var for «Gilde Superfamily», en fontfamilie på elleve fonter utviklet sammen Kanon Foundry for hele sortimentet til kjøttprodusenten.
TRY vant også en bronse i kategorien Printed Infographics for Norwegians sikkerhetsbrosjyrer.
Studio Blunt i Stavanger tok med seg et sølv i kategorien Typographic Applications for sin løsning for lysfestivalen Glød.
Holt & Paulsen vant sølv i kategorien for Single Poster med «Open Organ», en konsert som markerte tiårsjubileet til det unike orgelet i Stavanger konserthus.
Neue Design Studio vant sølv for den nye visuelle identiteten som trengtes da Dyvik Arkitekter skiftet navn til Add Architects. Byrået ble premiert i kategorien Motion Logo.
By North ble premiert med bronse for Bådin Farmhouse Ale i kategorien for Alcoholic Drink Packaging.
Tord-Øystein Stubberud ble premiert med bronse for illustrasjonene i boken «Bitar frå livet» i kategorien Book & Editorial Illustration.
Sa samtlige vinnere på nettstedet til European Design Awards.