Heder til Rimi Pluss

185.000 nordmenn har lastet ned Rimis nye applikasjon. Nå har nyvinningen, som er utviklet av McCann og Mediafront, mottatt Merket for god design i tjenestekategorien.

5864 32013 original

Det finnes en rekke digitale tjenester som tilbyr både handleliste og middagsoppskrifter, men Rimi Pluss rommer hele kundereisen; fra å hente middagsinspirasjon til å skrive og dele handlelisten med familien og til sis t å finne varene i nærmeste Rimi-butikk. Handlelisten oppdaterer seg nemlig i den rekkefølgen varene befinner seg i butikken.

Fra lapp til app. – Dagligvarebransjen er konservativ og ligger ikke akkurat i front i den digitale verden. Vi grep muligheten til å differensiere Rimi fra konkurrentene, og det ser ut til å ha fungert svært bra, sier Henning Eriksen, markedssjef i Rimi.

Femdoblet trafikk. Til nå har over 185.000 kunder lastet ned Rimi Pluss på Android og iPhone, og nylig ble applikasjonen også lansert på Windows Phone. Over 50.000 har registrert seg som brukere og kan dermed dele handlelister mellom mobil og datamaskin. I tillegg har trafikken på rimi.no femdoblet seg etter lanseringen i august i fjor.

Foruten applikasjonen er Rimi Pluss også er tilgjengelig på Facebook og kjedens hjemmeside. Rimi Pluss er utviklet av McCann i samarbeidet med MediaFront og Laboremus. Verktøyet består av nye nettsider for Rimi, samt apper for både iPhone og Android.

– Vi har aldri jobbet så tett sammen over så lang tid, og det har vært en lærerik prosess vi kommer til å ta med oss videre. Uten den formidable jobben som alle parter har gjort ville vi aldri ha lykkes med Rimi Pluss, forteller Eriksen.

– Design avgjørende for suksessen. Rimi, McCann og MediaFront mottok Merket for god design under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon. Utmerkelsen belønner bedrifter og designere som sammen skaper produkter og tjenester gjennom metodisk bruk av design.

– Å rope høyest er ikke alltid den beste måten å få oppmerksomhet på. Når folk slutter å høre etter må vi i stedet lage kommunikasjon som kunden har lyst til å få med seg. Her spiller design en utrolig viktig rolle. Rimi Pluss hadde aldri blitt en suksess uten en enkel og god design, understreker Henning Eriksen i Rimi.

Les mer om Designdagen og Merket for god design hos Norsk Designråd.