Hekta På Tur vant Sølvmikken for april og mai

På grunn av korona-isolasjonen har Sølvmikken for april og mai blitt slått sammen til samme kåring. Denne gangen er det Både Og som vinner, med to nye spotter for friluftsutstyr-aktøren Hekta På Tur.

Du trenger ikke være ekspert for å gå tur i skog og fjell. Det skjønner man fort av radiokampanjen for Hekta På Tur, laget av Både Og, og demonstrert av noen temmelig rådville hovedpersoner. I mars-Sølvmikken kom annonsøren på 3. plass, men med sine nye to reklamesnutter klatret den opp til gjeveste pallplass.

Her er juryens begrunnelse: «Juryen lot seg begeistre til latter av disse spottene, som gir oss misforståelser vi ikke hadde sett for oss fra før av. Vi kjenner oss igjen i å ville dra på tur selv om man ikke helt har oversikt i utstyrsjungelen, men er lettet over at vi likevel har mer kunnskap enn han som synes pølser er real turmat. Førsteplassen for april/mai går til Hekta på tur, og vi gleder oss allerede til å høre de neste spottene på dette konseptet.»

Det var en glad gjeng hos Både Og som mottok vinnerbudskapet:

– Fantastisk å gå inn i årets tursommer med sølvmikk for Hekta På Tur! Og en stor applaus til alle oss ferskinger i naturen, det er fint å vite at det også er plass til oss som ikke er eksperter, sier teamet som består av Janne Regine Kunigunde Rugtvedt, Hans Kristian Heide, Joachim Sandvik og Magus Andersen.

Vinnerteam
Vinner-teamet fra Både Og. Fra venstre: Joachim Sandvik, Janne Regine Kunigunde Rugtvedt, Magus Andersen og Hans Kristian Heide.

«Ryggsekk»

Hekta1.mp3
Last ned

«Turmat»

Hekta2.mp3
Last ned

Ut og kjøre

Hovedpersonene i kåringens andreplass skal også ut på tur, men denne gangen handler det om biltur, der Statens Vegvesen gjerne vil fortelle hvordan det lønner seg å rydde litt i hodet slik at du ikke mister konsentrasjonen om kjøringen.

Juryens begrunnelse: «I disse spottene går Statens Vegvesen rett på sak, det er ingen rare vendinger og veldig fint fortalt. Det setter vi pris på! For akkurat som bilturen gjør disse spottene seg best uten unødvendige forstyrrelser. Vi liker særlig godt innsikten om at det ikke bare er fysiske ting som kan forstyrre konsentrasjonen i bilen, men også tanker som kverner rundt i hodet. Vi krysser fingrene for at spottene bidrar til mer mindfullness på bilferie i sommer og gratulerer med en solid andreplass.»

Det er Los & Co som står bak, med kreativt team Carina Laurhammer og Jan Cato Tangen, mens radioproduksjonen er gjort av Sagveien Resort.

«Spot 1»

Vegvesn1.mp3
Last ned

«Spot 2»

Vegvesen2.mp3
Last ned

20 prosent rabatt

Overskriften avslører hva som er sentralt i kampanjen som vant tredjeplassen i april/mai, der den gamle Sølvmikken-gjengangeren Right Price Tiles ganske enkelt ville formidle at de hadde 20 prosent rabatt på alle fliser. Noe de som vanlig gjør ved at Både Og ringer opp en intetanende butikkansatt.

Juryen kommenterer: «Mattenivået hos juryen er ikke skyhøyt, så deilig at noen endelig tok seg tiden til å forklare oss prosentregning! Vi er imponerte over at en taktisk spot både kan være så tydelig på tilbud, samtidig som den viser frem telefonpranking på skyhøyt Bart Simpson-nivå. Gratulerer til Right Price Tiles med en fin-fin tredjeplass.»

Det er Både Og med teamet Hans Kristian Heide og Tom Aksel Mathisen som står bak både idé og produksjon.

«Tjue prosent, Gjøvik»

Tiles.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Du kan også høre alle vinnerne fra april og mai på gullmikken.no.