Hyper og WAL stikker av med prisen i årets Digital Creative Competition

Tidligere i høst meldte den britiske utendørskåringen Digital Creative Competition om sin ankomst i Norge. Fokuset er på kreative ideer innenfor det digitale utendørsmarkedet, og nå er arrangører Ocean Outdoor klar med de første vinnerne.

WAL
Vinnerne i Commercial: Kreatør Hanna Wennstam og Art Director Anna Johansen i We Are Live.
Hyper
Vinnerne i Non Profit: Kreatør og digitalrådgiver Helge Skivenes, kreatør / AD Martine Skjekkeland og teknisk prosjektleder Jørgen Djuve i Hyper.

For første gang har Digital Creative Competition – Nordics gått av stabelen, og ifølge arrangørene i Ocean Outdoor var mottakelsen «enorm på tvers av hele Norden». Konkurransens mål er å utfordre nytenkningen innenfor utendørsmarkedet og pushe grenser. Vinnerne av konkurransen får ideen sin realisert, og kampanjeplanleggingen er allerede i full sving.

– Til tross for at OOH er en av de eldste reklamekanalene i verden er det alltid viktig at den utvikler seg i takt med samfunnet samt nye kanaler som dukker opp, og det er dette som er hele poenget bak Ocean Digital Creative Competition Nordics, oppsummererer CEO i Ocean Outdoor, Stig Kjos.

Sterk konkurranse

Det har vært sterk konkurranse, og med mange gode bidrag av høy kvalitet har ikke dette vært en lett jobb for juryen bestående av Therese Becke, Ricardo Cuilenheim, Maria Aas-Eng, Herman Mueller Stormyr, Einar Karlsen og Alexander Gjersøe.

Image1
Juryen i arbeid.

– Først har jeg lyst til å fremheve hvor viktig, og hvor riktig jeg synes det er at Ocean gjør dette i det norske markedet. Både for å bidra til å videreutvikle oss som byrå, mediene og annonsørene i hvordan man skal utnytte et fantastisk potensiale i en av de kanskje mest spennende kanalene med verktøyene vi har i verktøykassa vår. Det har vært en morsom prosess, en veldig lærerik prosess og en inspirerende prosess å se bidragene som har kommet inn. Og all skryt til alle som har tatt seg tid til å sette seg ned i en travel hverdag for å skissere ut hvordan man kan gjøre dette, sier Ricardo Culilenheim.

Dommerne understrekte at alle bidragene var av veldig gode, men at vinnerne var to idéer som skilte seg ut positivt, var dagsaktuelle og ikke minst utfordrer utendørsmarkedet ved å benytte seg av nye spennende digitale løsninger.

Vinnerne i kategorien Commercial

1. plass: We Are Live med «Kunstige grønnsaker» for Änglamark

Banan kopi

– Det var et veldig godt håndverk som vi tror kan ha stort potensial i mange konkurranser, men også selvfølgelig løfte økologiske matvarer fremover. (...) de utnytter de digitale løsningene på en veldig god sterk visuell måte som jeg tror vil fungere veldig godt, samtidig som det også berører noe som folk er interessert i, kan engasjere seg i og snakke om, sier Therese Becke i juryen.

– Tusen takk for pris og til juryen som hadde tro på akkurat vår idé! Det har vært veldig spennende å utforske hvilke muligheter som bor i en deep screen. Nesten alt som plasseres i en slik skjerm, ser jo fett ut. Men som kommunikatører var det også viktig å lage en idé som hadde et tydelig budskap i bunn. Som benyttet oppmerksomheten til å gjøre en god jobb for merkevaren. At ideen skulle fungere som en samtalestarter, og få publikum til å snakke om budskapet vårt, ikke bare flaten, sier Art Director Anna Johansen i WAL.

Andreplassen ble tatt av POL med «The Claw Machine» for ODA, mens tredjeplassen gikk til ANTI med «The Sloth V2» for Coop Prix.

Vinnerne i kategorien Non Profit

1. plass: Hyper med «En handling kan endre en hel handling» for Voldslinjen

Skjermbilde 2021 11 13 kl 10 41 49

– Det jo veldig, veldig tydelig at det VO-linjen ønsket å få til er noe av det viktigste vi har av oppgaver i samfunnet: Det å gjøre det sosialt akseptabelt å si ifra, og tørre å si i fra når man ser ting som ikke burde foregå. Måten de har foreslått å ta dette ut på var noe som inspirerte oss fra første sekund og som vi umiddelbart tenkte at kan bli større enn bare en aktivitet, dette kan virkelig bidra til endring. Og det er ikke tvil om at dette er et problem som har blitt større som følge av Covid og mer isolasjon hjemme, og har kanskje aldri vært mer dagsaktuelt og relevant enn det det er i dag. Så det var et utrolig spennende case og en måte å løse den på som vi har klokketro på, sier jurymedlem Ricardo Culilenheim.

– Det er kjempegøy å vinne, og det er kjempefint at dere gir den muligheten til VO-linjen som gjør en så viktig jobb. At de får løftet frem det viktige budskapet på en slik uventet platform er jo kjempeflott, og vi er kjempestolte over at dere har valgt vår idé, sier
Helge Skivenes
som er kreatør og digitalrådgiver i Hyper.

Andreplassen gikk til Anorak / NOA med «The power of YOU» for Amnesty International, mens tredjeplassen ble vunnet av Merkle med «Barn skal ikke jobbe, barn skal leke» for Right to Play.

Les mer om ideer og løsninger på hjemmesiden til Ocean Outdoor.