IKEAs søppelkampanje kåret til en av årets beste i verden

Contagious har laget en urangert liste med 25 av årets mest «smittsomme» kampanjer, og IKEAs norske «The Trash Collection 2021» laget av TRY er blant dem.

Ikeatrashx
Fra IKEA «The Trash Collection 2021» av TRY.

I sommer lanserte IKEA den nærmest brutalt ærlige kampanjen «The Trash Collection 2021», der møbelkjempen valgte å snakke om de tre millioner møblene som blir kastet hvert år bare i Norge, mange av dem fra IKEA selv. Viktige elementer av kampanjen var å fortelle om konkrete tiltak IKEA gjør for å hjelpe kundene å kaste mindre, eksempelvis at IKEA kjøper tilbake møbler du ikke trenger, og at du kan bestille reservedeler gratis og få dem hjem i postkassen.

Contagious er ute med listen over årets 25 beste kampanjer, arbeider som de omtaler som «innovative, effektive og oppsiktsvekkende», og «The Trash Collection 2021» er altså blant dem.

– En veldig ærlig måte å snakke om bærekraft på

Det er Caroline Riis og Eirik Sørensen som det kreative teamet bak kampanjen i TRY, mens det er produksjonsselskapet Aparent med regissørene Kavar Singh og Niels Windfeldt som har laget filmene. Riis og Sørensen er strålende fornøyd med oppmerksomheten kampanjen har fått i Contagious, forteller de til kreativtforum.no.

– Det er veldig gøy å se at «The Trash Collection 2021» blir lagt merke til blant store internasjonale kampanjer. Vi tror jo mye av oppmerksomheten kampanjen vår har fått skyldes at IKEA tør å vise ekte møbler som har blitt kastet – som er en veldig ærlig måte å snakke om bærekraft på. Denne jobben krevde både modige kunder hos IKEA og flinke folk i Aparent, og vi er veldig stolte over både resultatet og anerkjennelsen den har fått i Contagious, sier Eirik og Caroline.

– Et typisk «trust the process»-prosjekt

Tobias Lien, Markedskommunikasjonssjef i IKEA, mener den internasjonale oppmerksomheten kampanjen har fått har vært over all forventning.

– Ekstra glade er vi for at vi får den samme positive tilbakemeldingen fra kundene våre, og at den i aller høyeste grad har levert på merkevare- og aktivisering KPI’ene vi satte oss, forteller Lien.

– Som Caroline og Eirik var inne på, tror vi den gode mottakelsen kommer av en enkel og brutalt ærlig fremstilling av problemet, samtidig som vi er konkrete på hva vi gjør her og nå for at vi og kundene våre skal kunne være en del av løsningen. Dette var et typisk «trust the process»-prosjekt der mye ble til underveis, og takket være dyktige og fleksible folk hos TRY og Aparent ble resultatet like bra som vi håpet på.

Les mer om «The Trash Collection 2021» her.

Se hovedfilmen i kampanjen her.

Av de andre kampanjene som er nevnt på listen, finner vi blant annet den danske «Hjelm har alle dager været en god idé» fra Rådet for Sikker Trafik og reklamebyrået & Co, Chevrolet «Lost Roads» av Commonwealth/McCann i Colombia, KFC «Backdoors» av PS21 i Madrid og «Super Human» for Tokyo Paralympic Games av 4 Creative (Channel 4).

Se mer av Contagious' firedelte kåring her.