Introduserer kategorien «Veldedig» i Gullblyanten 2021

Jurypresidentene for Gullblyanten 2021, Per Erik Jarl og Christian Hygen, har foretatt noen små justeringer av kategoriene i forkant av den kommende konkurransen. Les mer om forandringene her.

Påtroppende jurypresidenter Per Erik Jarl Christian Hygen
Per Erik Jarl og Christian Hygen er jurypresidenter for Gullblyanten 2021.

Det tok ikke langt tid før Gullblyanten 2020 var over før forberedelsene til Gullblyanten 2021 var i gang, men sånn er det blitt nå som pandemi, nedstengning og nye virusvarianter insisterer på å fortsatt herje med friheten vår.

Gullblyanten 2021 skal, bank i bordet, foregå 25. mars 2022, og jurypresidentene Per Erik Jarl og Christian Hygen, duoen som til daglig er kreative ledere og team i ANTI, er godt i gang med arbeidet. Det er ingen dramatiske forandringer på kategoriene i år, men de har vurdert enkelte justeringer som nødvendige.

– Nå ble det slått sammen noen kategorier i fjor, så vi følte ikke veldig stort behov for ytterligere innsnevringer, forteller de.

Fra Ikke-kommersiell til Veldedig

– Det kom inn mange reaksjoner på at kategorien Ikke-kommersiell har blitt for stor og sekkeaktig. Derfor har vi byttet navn på denne, og forandret kriteriene en del. Nå kan man for eksempel sende inn en underskriftskampanje for Norges Bondelag eller en lære-app for Statnett i vanlige kategorier. Før måtte disse inn i Ikke-kommersiell fordi de ikke solgte noe kommersielt. Vi har valgt å kalle kategorien for Veldedig, som jo er ganske veiledende i forhold til hva slags jobber som nå skal inn. Vi vurderte lenge å droppe samfunnskategorien helt, men vi vet jo av erfaringer fra tidligere år at konsekvensen kan være at samfunnsjobbene tar over helt. Kanskje, kanskje ikke …

Fra Aktivering og opplevelser til Aktivering

En annen kategori Jarl og Hygen har valgt å justere litt på er den som tidligere ble kalt Aktivering og opplevelser.

– Vi kaller den nå rett og slett for Aktivering. En spesiell opplevelse – enten den er fysisk eller digital – finner sjelden sted uten en eller annen form for aktivering. Vi har også spesifisert den fysiske DMen under kategorien Aktivering. En god DM-ide vil som regel være basert på en aktiveringstanke.

Justert definisjon på Integrert

– I kategorien Integrert har vi valgt å endre litt på definisjonen. Vi ønsker at juryen skal se etter det gode konseptet fremfor en kampanje med gode løsninger i flere kanaler. Det trenger ikke være noen motsetning her, men vi mener dette hierarkiet er den mest korrekte rettesnoren, presiserer de.

PR: Størrelse er ikke alt

– I PR har vi valgt å minne innsendere og jury på at en god PR-jobb ikke bare er god fordi den har blitt verdenskjent. Hvis kampanjen har skapt mye oppmerksomhet i en liten, men essensiell målgruppe for kunden – og dette er basert på et kreativt PR-virkemiddel, da skal denne jobben også kunne konkurrere om gullet.

Viderefører hjemmejuryering

Når det gjelder selve juryeringen så ønsker jurypresidentene å videreføre hjemmejuryering første dag.

– Mange har meldt tilbake på at dette gjorde at man fikk god oversikt over jobbene man skulle juryere, samtidig som man fikk gjort seg opp en mening om jobbenes kvaliteter før diskusjonene satte i gang, forteller de.

Et lite hjertesukk til slutt:

– Ellers kommer vi til å oppfordre juryene til å kjempe for å dele ut gull i hver kategori. Vi tror alle jurymedlemmer må skru opp positiv-knappen og ned på den negative. Vi tror mange kategorier blir ødelagt av at man altfor tidlig slipper til edder og galle. Da blir det vanskelig å krone noe til gull …

Effekt åpen for alle

Når det gjelder Effekt-kategorien, så har det tidligere vært et krav at et arbeid må ha vunnet i Gullblyanten tidligere for å kunne levere det inn til Effekt. Dette kravet faller bort.

Young Lions er tilbake i Gullblyanten

Etter flere års pause er filmkategorien i Young Lions tilbake i Gullblyanten, det vil si at det blir kjørt en YL-kvalifiseringsrunde som en del av Gullblyanten 2021. Som tidligere vil dette være i form av en 48 timers løsning av en brief som slippes til en gitt dato. Vinneren av denne deltar i den internasjonale konkurransen under Cannes Lions, der Young Lions vil foregå digitalt. For å delta i konkurransen må man være et team på to fagfolk, være 31 år eller yngre og jobbe med kreativ kommunikasjon, reklame eller for et digitalbyrå. Konkurransen er også åpen for frilansere og kreative team fra in-house byråer.

Mer informasjon om Young Lions kommer etter nyttår.

Gullblyanten 2021 er nå åpen for innlevering av arbeider. Det gjør du her.