Kavli velger Ring 2

God kjemi: Matvaregruppen Kavli, med velkjente produkter som smøreost på tube, kaviar og majones i porteføljen, har valgt byrået Ring 2 som sin nye samarbeidspartner.

Kavli R Ing2
Byrå og kunde samlet rett før omikron-nedstegningen. Fra venstre: Alexander Gjersøe, Per Kristian Voss Halvorsen, Gudfinna Traustadottir (Kavli), Jan Ove Rivenes (Kavli), Ina Egelandsdal og Hans Magne Ekre. Foto: Ring 2

Ring 2 består av tidligere partnere fra SMFB, POL og Anti, og startet opp i september 2021.

– Tidligere meritter, men også deres forståelse av vår konkurransesituasjon, gjør at vi føler oss trygge på at Ring 2 vil forvalte merkevaren vår utmerket, uttaler Gudfinna Traustadottir, markedsdirektør i Kavli.

– En kreativ samarbeidspartner som tar initiativ

Ifølge Traustadottir ble byrået valgt på bakgrunn av en presentasjon med påfølgende kjemimøte, før man ble enige om at Kavli og Ring 2 var en perfekt match. For Kavli har et byrå som fungerer som en forlengelse av markedsavdelingen stått på ønskelisten.

– Det er ingen hemmelighet at vi ønsker oss en kreativ samarbeidspartner som tar initiativ, og ikke et byrå vi selv må ta kontakt med hver gang vi ønsker en oppgave løst. Måten Ring 2 organiserer seg på skiller seg fra andre byråer vi har vært i dialog med, og vi har stor tro på at et samarbeid mellom Kavlis markedsavdeling, vårt in-house byrå og Ring 2, kan bli til gull, sier Traustadottir.

Først i verden med ost på tube

Kavli, som er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet, har en lang og stolt historie. I tillegg til å være et innovativt næringsmiddelselskap, som blant annet fant opp verdens første langtidsholdbare smøreost og var først i verden med ost på tube, har de gjennom 60 år bidratt til allmennyttige formål i Norge og internasjonalt.

– Det er veldig mange selskaper i dag som leter etter et såkalt «purpose» og strever med å finne ut hva deres plass i samfunnet er, utover det å tjene penger. Dette var Kavli forutseende nok til å forstå allerede i 1962, da sønn av konsernets grunnlegger la hele eierskapet til en stiftelse med allmennyttige formål, sier Per Kristian Voss Halvorsen, Strategisk leder Ring 2.

– En mer emosjonell verdi

Halvorsen er imponert over Kavlis forretningsmodell og legger ikke skjul på at dette er et godt utgangspunkt for kommunikasjonen.

– En ting er at de leverer på de rasjonelle behovene folk har når de velger pålegg, men at de også innehar en mer emosjonell verdi, nemlig at overskuddet deres faktisk kommer samfunnet til gode, er veldig interessant. Dette er ikke et påklistret budskap, som et slags avlat eller grønnvasking, men et høyst reelt og ekte samfunnsansvar. Når Kavli sier «Del med glede», er dette sant. De deler nemlig ut hele sitt overskudd til gode formål, og kjøper du et produkt fra Kavli er du en viktig del av det.

– En skikkelig drømmekunde

Daglig leder i Ring 2, Ina Egelandsdal, kan fortelle at de første konseptene ble presentert rett før jul, og at de etter planen skal gå i produksjon i februar eller mars. Egelandsdal hadde sin første arbeidsdag i Ring 2 rett over nyttår, og gleder seg stort til å komme i gang med samarbeidet.

– Ikke bare Kavlis kjente og kjære produkter, men også den lange historien og plassen i nordmenns hjerter, gjør dette til en annonsør som alle byråer ønsker å ha på kundelista. Legger du til det unike eierskapet deres gjennom Kavlifondet, så er dette rett og slett en skikkelig drømmekunde for oss i Ring 2, avslutter hun.