Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland skal representere Norge i Young Lions Digital

Teamet fra TRY Reklame gikk helt til topps i INMAs nasjonale konkurranse Young Lions Digital. De skal representere Norge i den internasjonale konkurransen Young Lions Competitions i Cannes i juni.

Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland
Det blir andre Cannes-tur på rad for Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland, som tok turen i fjor da TRY vant sølv i Print & Publishing med IKEA-jobben «Babyboom» (som var laget sammen med Torkel Skjolden og Marcus Hassel).

Cannes Lions arrangerer en årlig konkurranse for unge kreatører som kalles Young Lions Competitions. Her konkurrerer team fra hele verden i syv ulike kategorier om å bli unge verdensmestere innen kreativitet. Først må man vinne en nasjonal konkurranse, og det er bransjeorganisasjonen INMA som samarbeider med Cannes Lions om å sende et team til den digitale kategorien (Kreativt Forum sender to team i kategoriene Film og Print).

– Stramme deadlines krever at vi må ta harde valg

Mathias Sandvik og Hallvard Vaaland jobber begge som kreatører i TRY Reklame og slo ut hele 13 andre team som deltok i kampen om plassen i Cannes. Duoen har tidligere vunnet adskillige konkurranser for unge kreatører, blant annet flere ganger i D&AD New Blood og ikke minst Gullblyantens elevkategori. I nyere tid har de blant mye annet utmerket seg med Best in Show på fjorårets Gulltaggen, og ikke minst sølv for IKEA i fjorårets Cannes Lions.

Vi spør dem hva som er annerledes med å stille i YL Digital enn eksempelvis i D&AD New Blood?

– Den store forskjellen her er at vi kun har 24 timer på å knekke briefen, men det er ikke nødvendigvis en ulempe. For stramme deadlines krever at vi må ta harde valg raskere, forteller Vaaland og Sandvik til kreativtforum.no.

Imponerte juryen med sin originalitet og enkelhet

Det er storjuryen i Gulltaggen som har foretatt juryeringen av årets team i den nasjonale konkurransen. Den ledes av jurygeneral Erik Haukaas Aspaas fra Schibsted og visegeneral Bendik Høibraaten fra TRY Design, med jurylederne i årets fagdisipliner i Gulltaggen. Glenn Haugen er creative i Nord DDB, Henrik Hildre er kommersiell innholdsansvarlig i Egmont People og Vilde Hurum som er teknolog i Blank. Christian Øygarden som arbeider som digitalrådgiver i CARE til daglig var også med i juryen som representant for briefholder CARE. De var alle imponerte over vinnernes ide, og begrunner valget av vinner slik:

«Årets vinner av Young Lions Digital imponerte juryen med sin originalitet og enkelhet. Arbeidet evner å fange målgruppen – en relativt stor en, akkurat i det øyeblikket man tenker på egne penger, der det er kort vei inn til kontoen. Bidraget sammenligner nordmenns tilgang på banktjenester med kvinners tilgang på egne penger der ute i verden, på en elegant og informativ måte, uten å bli invaderende. Juryen er enstemmige og helt sikre på at om Care hadde fått innpass i norske bank-apper på kvinnedagen, ja da hadde antallet faste givere økt – og flere kvinner hadde fått livsviktig hjelp mot en bedre økonomisk fremtid. Vinneren av årets Young Lions Digital, som skal representere Norge i Cannes, er Mathias og Hallvard med jobben «The Lifelong Login».