Gull og sølv til TRY og IKEA i Cannes

TRY og IKEA følger opp fjorårets Cannes Lions-gull i Print & Publishing med både gull og sølv i samme kategori.

IMG 2382x
Utenfor festivalpalasset ved Promenade de la Croisette: Mathias Sandvik, Marcus Hassel, Eirik Sørensen og Caroline Riis. Foto: KF

I fjor på denne tiden mottok TRY og kreatørene Caroline Riis og Eirik Sørensen gull i Cannes Lions for «The Trash Collection 2021», en global kampanje med en ærlig innfallsvinkel som leverte så gode resultater at IKEA Norge fikk oppdraget om å produsere en internasjonal oppfølger, «The Life Collection 2022».

Der originalen fokuserer på IKEA-møbler som har havnet på dynga, handler oppfølgeren om alle historiene og grunnene som ligger bak det at man ikke trenger møblene sine lenger. Kampanjen har rukket å vinne bronse i Eurobest og sølv i Gullblyanten, og mandag kveld vant den altså gull i Print & Publishing på Cannes Lions’ første prisutdelingsdag.

Dirrende vinnere

– Det var ganske rått, altså. Helt nydelig! Vi hadde aldri innbilt oss å skulle vinne gull i Cannes to år på rad, forteller Caroline Riis til KF i etterkant av prisutdelingen.

Kollega Sørensen er ikke uenig. – Det var helt fantastisk, vi fikk skjelven da vi fikk beskjed tidligere i dag, og det har fortsatt helt fram til nå.

Fjorårets gull var byråets første noensinne i printkategorien i Cannes. Nå har de to. Det er Riis og Sørensen som er kreativt team på begge kampanjene, mens film-delen av kampanjen er regissert av Niels Windfeldt hos Aparent.

«The Life Collection» var på forhånd nominert hele syv ganger i Print & Publishing og Outdoor Lions.

«Babyboom» avlet Cannes-sølv

Den andre prisen til TRY og IKEA mandag kveld var et sølv i Print & Publishing som gikk til «Babyboom», en pandemi-inspirert navnekatalog der IKEA ville hjelpe nybakte foreldre med å finne navn til barnet sitt (basert på møbelkjedens mange produktnavn).

Kampanjen vant tidligere i år et lekkert knippe med priser under Gullblyanten: Brings DM-pris, sølv i Aktivering, sølv i Håndverk og bronse i Produkter eller tjenester. Kreativt team på jobben var Torkel Skjolden, Marcus Hassel, Hallvard Vaaland og Mathias Sandvik.

Hadde troen

Hassel og Sandvik var del av TRYs fortropper til Cannes i år, men de blir gjenforent med de to andre «Babyboom»-kreatørene Skjolden og Vaaland i morgen, tirsdag.

– Da vi satt der med alle IKEA-navnene og lagde katalogen til «Babyboom» så var det med en god følelse, dette var en idé vi hadde troen på fra begynnelsen av, priser eller ikke, forteller de to, strålende fornøyde.

Filmversjonen av kampanjen er laget av Aparent med regissør Niels Windfeldt.

Babyboom var på forhånd nominert i én gang i kategorien Industry Craft og to ganger i kategorien Print & Publishing. Den ble i dag også shortlistet i Brand Experience & Activation, og har dermed flere vinnersjanser.