Menneske vinner mot maskin i Sølvmikken for desember
Per Høj og Storebrand har med god hjelp fra Linn Skåber og Både Og vunnet radioreklamekonkurransen i fjorårets siste måned.

Verdien av personlig rådgiving understrekes i Storebrands radiokampanje fra desember 2022, der høyst menneskelige Linn Skåber svarer på telefonhenvendelser fra innringerne som tror de skal snakke med en maskin.
Vi lar Sølvmikkjuryen utbrodere i sin redegjørelse for vinnekampanjen i desember: «Det er noe skummelt, dommedagsk over robotene og deres plass i kundeserviceverden. Derfor er det deilig å se at Storebrand spiller menneskelighets-kortet helt ut. Her fikk vi tre spotter med et enkelt budskap om personlig rådgivning som juryen smilte godt av. Dialogen er godt skrevet, og virker til tide improvisert noe som gir det enda mer varme og personlighet. Valg av skuespiller kunne ikke passet bedre, da Linn Skåber vel er det motsatte av en robot. Årets siste Sølvmikk går til Storebrand. Grattis!»
Det er Per Høj som står bak, med det kreative teamet Malin Bjørhovde, Aslak Aalberg, Øyvind Waage og Mads Rønold. Konsulenten var Sverre Midttun, og Magnhild Foldøy sto for prosjektledelsen. Både Og har produsert kampanjen.
Finansieringsbevis
Fond
Refinansiering
Glad burgerjul fra Mækkern
Han likner jo litt på nissen i grunn, men det er visst bare fatter’n som fordeler McDonald’s-burgere i radiospotten fra NORD DDB som ble premiert med andreplassen i desember.
Juryens dom: «Andreplassen for desember går til McDonalds og en spott flere i juryen gikk fem på. Spotten åpner som en hvilken som helst annen «åpne julegaver-spot», men ender selvfølgelig med et hamburgermåltid på Mækkern. Juryen likte godt at McDonalds er bevisste på sin lille plass i jula, og ikke overdriver den. Fin spott!»
Hos NORD DDB utgjorde Linus Hjellström og Pia Ølstad det kreative teamet, mens Mirka Härkönen var prosjektleder. Verdens Sterkeste Mann sto for produksjonen.
McDonalds Value – liten del av jula
Takk for lånet
140.000 går på jobb hver julaften i kommune- og helse-Norge, og i desemberspottene til KLP får barna til de som er på jobb 24. desember et hjertelig «takk for lånet».
Tredjeplassen i desember får denne jurykommentaren: «Disse spottene fra KLP rørte juryen. Her lykkes man med å skape julestemning helt uten bruk av bjeller og «Glade jul». Grepet med å takke barna som låner bort foreldrene sine i jula er sterkt - og juryen fikk en fin og nødvendig påminnelse om at det ikke er alle familier som er fulltallige på julaften. Gratulerer!»
Det er Anorak som står bak, med Sebastian Pandonis og Stein Simonsen som kreativt team, og Janne Espevalen som konsulent. Hege Iren Dyrseth var prosjektleder, mens Sagveien Resort har produsert.
Mille
Kasper og Otilia

Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.