Neue og OlssønBarbieri priset i Pentawards

Resultatene fra den årlige og prestisjetunge globale konkurransen for pakningsdesign er ute, og de norske byråene Neue Design Studio og OlssønBarbieri ble premiert med hver sin bronse for henholdsvis ullplagg-produsenten Aclima og hard seltzer-produsenten Pursue.

IMG 9011x
Designer Umer Ahmed (Neue), Ole Magnus Halvorsen (Aclima) og rådgiver Gørill Kvamme (Neue) tar i mot prisen i London. Foto: Pentawards

Aclima er en norsk tekstilprodusent med røtter fra 1939 som designer og produserer funksjonelle ullplagg tilpasset utendørsaktiviteter. Det nye pakningsdesignet var en del av Aclimas internasjonale satsing, og trengte å enkelt kunne forklare fleksibiliteten av å kle seg i flere lag, verdien av å kjøpe riktige plagg, samt å få frem de unike brukerfordelene ved ull. Dessuten var det et mål å redusere antall emballasjevarianter.

Designet har vunnet gull i Gullblyanten samt priser i internasjonale konkurranser som ED-Awards og Dieline Awards, og nå har den altså mottatt bronse i Pentawards i kategorien Body, Health & Beauty.

– I Pentawards konkurrerte vi blant 6000 innsendelser fra 63 land, og da er det hyggelig å bli satt pris på, sier rådgiver Gøril Kvamme i Neue. – Det var et skikkelig grundig og detaljert arbeid der resultatet ble stramt og spisset, hvor vi lot de andre ullprodusentene fortsette å snakke om ull, mens vi trakk frem betydningen av å kle seg i riktige lag, forteller Kvamme. Hun var nylig i London for å ta i mot prisen, og da benyttet hun anledningen til å besøke friluftskjeden Nordic Outdoor i Covent Garden hvor Aclima er tilstede med et bredt produktspekter.

Paknings- og flaskedesign for indisk start-up

OlssønBarbieris arbeid for indiske Pursue Hard Seltzer har tidligere resultert i pris ADC 101st Annual Awards, Dezeen Awards longlist, Visuelt-diplom og German Design Awards-nominasjon, og nå også bronse i Pentawards i kategorien Beverages. Byrået deltok i Pentawards for første gang i 2009, og siden har de vunnet 16 priser i konkurransen.

– Pursue er vi stolte av. Det er en start-up og de benytter et gjenbrukssystem som kalles ETP (Effluent Treatment Process) der de vasker brukte glassflasker før de fylles på nytt. Dette er vårt andre prosjekt i India innen drikkevare, der vi har levert strategi, identitet, pakning og en egen tilpasset glassform. Vi gjorde prosjektet under pandemien 100 % remote. Det er spennende å se det lille teamet bak Pursue vokse og stadig introdusere Hard Seltzers til nye delstater i India, sier Henrik Olssøn i OlssønBarbieri.