Kompromissløs design for kompromissløse ullprodukter

Aclima ville lage den best mulige emballasjeløsningen for sine kunder – og seg selv.

Neue Aclima 1 HERO

Aclima er en norsk tekstilprodusent med røtter fra 1939 som designer og produserer funksjonelle ullplagg tilpasset utendørsaktiviteter. Selskapets lange historie fra å forsyne det norske militæret, politistyrker, polarekspedisjoner og utendørsmarkedet, og ikke minst tett dialog med målgrupper som stiller strenge krav til kvalitet og funksjonalitet, har gitt Aclima unik spisskompetanse.

– Vi er opptatt av å lage klær med høyest mulig kvalitet som lever lenge, produsert på en så bærekraftig måte som mulig. Det samme ønsket vi for vårt nye pakningskonsept. Målsetningen var å «lage den best mulige emballasjeløsningen for våre kunder – og oss selv». Vi ønsket å bli tydeligere, gjøre det lettere å navigere og redusere antall varianter, sier Ole Magnus Halvorsen, markedssjef i Aclima.

Se film her.

Aclima Wool Layering System

Aclima satser internasjonalt og trengte å enkelt kunne forklare fleksibiliteten av å kle seg i flere lag, verdien av å kjøpe riktige plagg – ikke mange plagg, samt få frem ull sine unike brukerfordeler. Dessuten var det et mål å redusere antall emballasjevarianter.

– Oppgaven var sammensatt og ambisjonene høye, så vi jobbet knallhardt for å utvikle et konsept som både var relevant og moderne, samtidig som det skulle være varig og rommet mye fleksibilitet, sier Gørill Kvamme, rådgiver i Neue Design Studio.

– Neue lot seg inspirere av holdningen til kvalitet og funksjonalitet og utviklet et konsept med et direkte og tydelig formspråk – Aclima Wool Layering System. Det var tøffe prioriteringer som måtte til for å sitte igjen med få, tydelige kategorier, men med et tydelig utgangspunkt i brukerbehov, tok Aclima noen rå veivalg. En så kraftig forenkling får konsekvenser, så all honnør til Aclima som sto løpet ut, sier Gørill Kvamme.

Neue Aclima 2
Neue Aclima 3
Neue Aclima 4
Neue Aclima 5
Neue Aclima 6
Neue Aclima 7

Nedstrippet

Layering-konseptet kommer til syne gjennom et stramt teksthierarki støttet av signalfarger som skaper synlighet i butikk. Emballasjen er laget av resirkulerbart papir og gjennom å legge variabel informasjon på etiketten, kunne vi redusere antall emballasjer og skape en mer fleksibel løsning. En gevinst i seg selv – både for miljøet og logistikkmessig for Aclima.

– For Neue er det alltid et mål å fokusere på én tydelig historie. Vår tilnærming passet derfor perfekt til oppgaven og vi var like kompromissløse med å strippe bort alt unødvendig, som Aclima er kompromissløs i sin holdning til kvalitet, sier designer Umer Ahmed.

– Vi har mottatt svært positive tilbakemeldinger på det nye konseptet hvor produktene er satt i system, definert ut ifra passform og typisk bruk. Det å være tydelig på navigering, og å spisse budskapet blir mer og mer viktig i dagens marked. Friluftsbransjen har hatt stor vekst og Aclima økte omsetningen med ca 20 % i 2021! Det er takket være våre dyktige ansatte, en sterk merkevare og posisjon. Aclima har nylig blitt kjøpt opp og blitt del av Open Air Group, noe om vil gi oss økte ressurser til å etterleve vårt mantra; lage kompromissløse ullklær som gjør det godt å være ute, produsert så bærekraftig som overhodet mulig, sier markedssjef Ole Magnus Halvorsen i Aclima.

Involverte

C

Calle Huth

Foto

O

Ole Magnus Halvorsen

Markedssjef i Aclima