«Norges største bok» preger Oslos sentrum

For å få flest utgaver av bøkene «Grenseløs» og «Lucias siste reise» under årets juletrær, ble det bygget 2,2 meter høye utgaver som ble plassert ut på gaten i Oslo.

DSC0102 Edit
Jørn Lier Horst med kjempeversjon av sin siste Wisting-roman, «Grenseløs».
DSC9962
Vetle Lid Larssen med kjempeversjon av den historiske romanen «Lucias siste reise».
DSC0111
DSC9974
DSC9998
DSC9995
DSC9991

– Forbipasserende kan ikke unngå å se disse bøkene. Jeg synes dette har vært en særdeles kreativ og stortenkt måte å få synlighet på, sier Jørn Lier Horst om kjempeutgaven av boken sin «Grenseløs».

Ideen bak disse kjempebøkene dukket opp under et møte om årets julekampanje i Strawberry Publishing.

– I jobben med årets julekampanje ønsket vi å bruke utendørs på en litt annen måte for å skille oss ut, men samtidig komplementere kampanjene og aktivitetene som bokhandlerne har inn mot jul, forklarer Marianne Vågan, digital utviklingssjef i Strawberry Publishing.

Målet med årets julekampanje, har vært å skape oppmerksomhet rundt noen av årets største titler inn mot julehandelen, og å være «top-of-mind» hos alle som skal gi bort eller ønske seg en god bok til jul.

– Ideen bak var egentlig ganske enkel: «Grenseløs» og «Lucias siste reise» er to av årets største leseopplevelser. Hvordan kan vi kommunisere det på enklest mulig måte? sier Vågan.

Da Marianne Vågan og teamet tok kontakt med Clear Channel for å høre om det var mulig å lage noen kjempestore versjoner av de to største titlene sine, tenkte de at det kom til å bli med ideen.

– Create-teamet til Clear Channel har levert så til de grader. De tok ideen vår og satte den til live. Det var utrolig gøy å se reaksjonen til Jørn Lier Horst og Vetle Lid Larssen da de plutselig sto ved siden av en 2,2 meter høyt eksemplar var boka si. Etter så mange år som kjente, store forfattere ble dette en første for dem og, forteller Vågan.

Fra idé til produkt

Isabel Davis Brodtkorb er ansvarlig for den kreative avdelingen i Clear Channel, kalt Create. Hun har bakgrunn fra reklamebransjen, og tar med glede på seg oppgaven for kundene med å utvikle de kreative løsningene, som går utenfor standardbestillingene.

– Det er gøy når kunden kommer til oss med en idé om å lage noe annerledes, men ønsker at vi skal utvikle den for dem. Det kan være alt fra å legge til en ekstra effekt på adshelsene, som i dette tilfelle, til å bygge en pop up, som den løsningen Dior har gått for, sier Brodtkorb.

Isabel og hennes team tok ideen til Strawberry-teamet, fant ut hvordan de skulle løse det praktisk, fikk produsert materialet og monterte installasjonen ute på de to plasseringene i Karenslyst allé og i Torggata. Resultatet ble knallbra, men alle gode prosesser byr gjerne på noen utfordringer.

– Vi var egentlig utsolgt for adshels i perioden de ønsket, men heldigvis fikk vi en åpning på disse to lokasjonene. Strawberry var raske på avtrekkeren, og takket ja til plasseringene. Jeg er veldig fornøyd med resultatet, og det var spesielt gøy å se når forfatterne kom for å se bøkene sine, forteller Isabel Davis Brodtkorb.

Se film med forfatterne ved hver sin bok her.