Og Vipps, så ble det Sølvfisk for mai!

Filmen «Finsk» fra kampanjen som tar sikte på å vise hvordan det ville vært om alt var like enkelt som å vippse, har vunnet Sølvfisken for mai.

1

I mars lanserte Vipps et knippe reklamefilmer laget i samarbeid med TRY Reklamebyrå og Bacon. Filmidéene har utspring i den kreative plattformen, og tar sikte på å vise hvordan det ville vært om alt var like enkelt som å vippse. Det er Preben Moan og Camilla Bjørnhaug som er kreativt team på jobben, og gjengen fra TRY består i tillegg av konsulent Lars Mitlid, prosjektleder Marte Heiersted og designerne Dennis Andresen & Tommy Lybekk.

Det er Bacon med regissør Bart Timmer og produsent Kristian Kjelman som står bak filmene, der regissør Martin Engh samt produsent Jakob Thommessen fra Animasjonsdepartementet også har vært involvert.

Kreatør Camilla Bjørnhaug i TRY beskrev Vipps som en drøm å jobbe med da filmene ble lansert.

– Det er en leken og tydelig merkevare som virkelig lever opp til løftet sitt om å forenkle. Det er ikke uten grunn at de ble kåret til Norges best likte merkevare tre år på rad. Og når briefen deres eksplisitt ber oss om å tøye den kreative strikken, ja da, for å låne Vipps’ egne ord, blir jobben vår veldig, veldig gøy, sa Bjørnhaug.

Se «Finsk» her.

– Tydelig Vippsete, uten å virke brand-asset’e i formen

Juryen sier følgende i sin begrunnelse: «Enkelt» må være reklameverdens mest slitte ord. Å posisjonere noe som «enkelt» er derfor slettes ikke enkelt. Sølvfisken for Mai klarer allikevel oppgaven. En svært original idé, ekstremt godt utført gjør susen. Det er deilig å bli så overrasket som juryen blir av denne filmen. Den ligner ikke på noe annet i reklameblokka, og er tydelig Vippsete, uten å virke brand-asset’e i formen. Her er det bare en ting å si - hyvää työtä!