Reklamekollektivet til topps i «Tett På» med politisk kampanje

Byrået Reklamekollektivet trakk det lengste strået i årets andre utgave av reklamekonkurransen «Tett På» i regi av Amedia Salg og Marked. Kunden til vinnerbyrået var NextGenTel, som ønsker større konkurranse innenfor TV og internett, og målgruppen var politikere på tur til Arendal.

Vinnerteamet liggende
Vinnerteamet fra Reklamekollektivet. Fra venstre: Thomas Birkeland, Susanne Svendsen, Paulus Syvertsen og Didrik Røberg. Foto: Reklamekollektivet

Vinnerkampanjen fra Reklamekollektivet og annonsøren NextGenTel ble kjørt i perioden fra 17. til 19. august. Kampanjen har fokus på at forbrukerne skal kunne kreve mangfold og konkurranse i markedet for TV og internett, og at det er det beste for kunden.

Annonsene ble kjørt i kombinasjon med geotargeting rettet mot Arendal og Agderposten. For her var politikerne i den aktuelle perioden, nemlig på Arendalsuka. De som NextGenTel ville kommunisere med, med frihet til forbrukeren som fokusert budskap. Kampanjen oppnådde 99 280 visninger i Amedia. Den ble også plukket opp av bransjebladet Kampanje – som ga ytterligere med eksponeringer og visninger.

– Målrettet kampanje med et klart politisk budskap – og et budskap som ikke minst var rettet mot politikere som var på plass under Arendalsuka. Dette er lokal kommunikasjon av beste sort. Kreativt og svært godt gjennomført, sier Anette Færevik Gulbrandsen, leder for kompetanse, marked og kommunikasjon hos Amedia Salg og Marked AS.

Annonse fra vinnerkampanjen 1
Annonse fra vinnerkampanjen 2

Teamdeltakere bak vinnerannonsen i årets andre kåring var Thomas Birkeland (Partner og Creative Director), Susanne Svendsen (CEO / Brand Strategist), Paulus Syvertsen (Partner / Art Director) og Didrik Røberg (Designer).

Juryen sier følgende om vinneren fra årets andre kåring:

«Skoleeksempel av en kampanje hvor en bred lokal mediemix, hjelper med å spisse et nasjonalt budskap. Konseptet har god stoppeffekt og byr opp til diskusjon både blant politikere og befolkingen. En smart måte å få oppmerksomhet i en ellers ferdigpakket og stappet politistisk uke. Måten kampanjen treffer viktige politiske navn via Amedias aviser, er også elegant».

– Et lovverk som er overmodent for endring

– Kjempegøy! Dette er en kampanje som fortjener kudos til alle på teamet. Her har både kunde og annonsør vært med på å tenke nytt og utfordre tradisjonelle kampanjer i mål om å endre dagsorden og et lovverk som er overmodent for endring. Uredd kreativitet er en mangelvare i bransjen, så dette synes vi er skikkelig stas. En kampanje vi er utrolig glad for å stå bak, men som vi også virkelig brenner for. Vi trenger bare én politiker for å endre Norge til det bedre for halve befolkningen, sier Thomas Birkeland i Reklamekollektivet.

Dermed er to vinnere kåret i årets «Tett På». Årets første kåring ble vunnet av Geelmuyden Kiese med en kampanje for Bertel O. Steen/Opel Norge. Nå er Reklamekollektivet klare for finale. Da gjenstår det å se hvem som vinner årets siste kåring – og blir finaledeltaker nummer tre i «Tett På» 2022.

Om «Tett På»

«Tett På» er en reklame-konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Marked sine mange lokale medier. Hver tertial kåres en vinner – i tillegg kåres en totalvinner ved årets slutt. I kriteriene til «Tett På» står det blant annet at bidragene skal være lokalt forankret og godt formidlet til lokalsamfunnet. Konkurransen er åpen for kampanjer både på print og digitalt. Reklamebyråer, kreatører og kreative team har muligheten til å delta. Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og Advertising Week i 2023. Her kan du lese mer om konkurransen.