POL og Posten mottok filmgull i Cannes Lions for «When Harry Met Santa»

POL og Posten vant gull i filmkategorien i Cannes Lions med sin fire minutter lange julefilm om kjærlighet.

IMG 2022
På scenen med pris: Pia Lystad og Rikke Sofie Jacobsen.
IMG 2025
IMG 2021

Lenge var Film den eneste kategorien under reklamefestivalen i Cannes, helt siden femtitallet og frem til 1992, og det er fremdeles en kategori som regnes som en av de gjeveste å vinne. Fredag kveld gjorde POL og Posten det få norske byråer har gjort før dem, ihvertfall på denne siden av milleniet, nemlig å vinne filmgullet.

Det er tekstforfatter Rikke Sofie Jacobsen og Art Director Pia Lystad som utgjør det kreative teamet bak arbeidet. Det øvrige teamet fra POL består av rådgiver Marius Eriksen, prosjektleder Kristin Eidså Brantzeg Scheele og designer Ole Jacob Bøe Skattum. Filmene er produsert av B-Reel Films og regissert av Sacarias Kiusalaas.

– Man må nesten klype seg i armen

– Jeg er helt skjelven, jeg, forteller Rikke Sofie Jacobsen til Kreativt Forum. POL har en stor delegasjon her i Cannes i år, og byrået fikk beskjed av festivalen om gullet på torsdag. De har siden da gått rundt blant de andre nordmennene i Cannes og holdt på en stor hemmelighet.

– Det har samlet oss i enda større grad enn før å gå rundt å ruge på noe sånt. Jeg er så sykt stolt over jobben og at den gjør det bra, stolt av teamet, Posten og B-Reel som produserte filmen, forteller Jacobsen.

Prosjektet startet august i fjor da de fikk briefen fra Posten, og filmen hadde premiere i slutten av november.

– Det har vært gøy hele veien. Fra prosjektets start og til lansering har det vært god stemning. Mye flisespikkeri selvsagt, men det hører med!

Hun var også tekstforfatteren bak de to forrige julekampanjene fra Posten, der det i motsetning til årets variant var utstrakt bruk av humor. Men i år ble det kjærlighet for alle penga.

Hvordan landet dere på en fire minutter lang film om en mann som er forelsket i nissen?

– Vi har alltid spilt på det emosjonelle og det som overrasker, det være seg morsomt eller rørende. Det var mange diskusjoner om retningen i år, men vi ble enige om at dette var det riktige steget å ta.

Filmen har allerede vunnet Grand Prix i Gullblyanten, gull i The One Show og gull i Gullfisken, blant mye annet, men å vinne gull i Cannes er noe helt spesielt, forteller hun.

– Man må nesten klype seg i armen. Sannsynligvis skjer det aldri igjen i dette livet, så jeg føler meg samtidig sykt ydmyk.

– Ekstra høye forventninger

Det blir vel en ny julefilm fra Posten i år?

– Ja, og nå er det ekstra høye forventninger, så det blir spennende! Men vi følte jo noe liknende i fjor, det gikk jo veldig bra med filmen om sinnanissen, men vi har høye skuldre på en god måte. Man blir nervøs av å presentere, men det er utelukkende fordi man er redd for å skuffe. Teamet hos POL har hele veien samarbeidet med Posten om å få det beste ut av alt, og vi har ingenting å utsette på hverandres innsats, forteller en lykkelig Rikke Sofie Jacobsen, tekstforfatter og fersk filmgullvinner.

Hun mottok prisen på scenen i festivalpallaset i Cannes fredag kveld sammen med team-makker på jobben, Pia Lystad.

Arbeidet vant gullet i kategorien for Viral Film. Samme jobb var også nominert i fire andre subkategorier: Consumer Services / Business to Business, Social Behaviour, Cultural Insight og Corporate Purpose & Social Responsibility.

Var med i Grand Prix-diskusjonene

Det ble delt ut to Grand Prix i filmkategorien i år som ofte tidligere, da det er tradisjon for å gi én GP til film av vanlig reklamelengde, og én til et lengre arbeid. De to er «Super Human» for Channel 4 av 4Creative i London, og «Escape from the Office» av og for Apple, og ifølge jurypresident David Lubar (Chief Creative Officer i BBDO) var også «When Harry Met Santa» en av GP-kandidatene, da han svarte på spørsmål om hvilke av de gullvinnende kampanjene som ble vurdert.

– Vi så et fantastisk arbeid for Posten i Norge, en fabelaktig jobb for Heineken, en bisarr og formidabel sak for et avant garde-museum (Meow Wolf / Convergence Station), en briljant Apple-film og en smart og vakker Samsung-film, fortalte Lubars under formiddagens pressekonferanse.

Tirsdag vant søsterbyrået TRY et gull i Print for IKEA. Torsdag vant Apriil et sølv i Creative B2B for Strahl, og fredag kveld vant altså POL gull i Film Lions for Posten. Sollin Sæle (Anorak) og Per Berge Moe (Kitchen) har vunnet sølv i den internasjonale finalen av Young Lions Digital, og norske jobber mottok 25 shortlistplasser i år. Det må vel være lov å påstå at det ble et godt norsk Cannes Lions-år.

Se «When Harry Met Santa her»