POL vant Amedias «Tett På» i 2022

Under Gullblyanten 2022 fredag kveld ble POL ble vinneren i Amedias reklamekonkurranse «Tett På» for 2022 med en kampanje for Mental Helse Ungdom.

IMG 1888 kopi
Pol mottar prisen for «Tett på». Foto: Stine Østby
IMG 1882 kopi
IMG 1897 kopi

«Tett På» er en konkurranse som kårer den beste reklamen i Amedia Marked sine lokale medier. POL mottok prisen under Gullblyanten fredag 10. mars. Årets vinnerteam blir premiert med en tur til New York og Advertising Week høsten 2023.

Geelmuyden Kiese vant første kåring i 2022 med reklame for Bertel O. Steen/Opel Norge. Reklamekollektivet vant den andre kåringen i reklamekonkurransen med en kampanje for NextGenTel. Disse konkurrerte med POL om å bli årets vinner av «Tett På».

Ville få frem håpløsheten i møtet med psykisk helsevesen

Selve arbeidet med vinner-kampanjen tok utgangspunkt i at et ungt menneske tar sitt liv i Norge annenhver dag, mens ytterligere 10 unge forsøker å ta selvmord. På samme tid kuttes det i budsjetter til psykisk helse – og det i en tid hvor man forventer en ventetid på 30 uker for å få hjelp.

Dette ville POL sette fokus på i sin serie med annonser. De ville få frem håpløsheten i møtet med psykisk helsevesen for mange unge i dag. Annonsen, som ble visualisert gjennom tekstmeldinger, er den samme som vant Gulltusjen 2022 for Mental Helse Ungdom.

Treffer hardt

Juryen skrev blant annet følgende om vinnerarbeidet da den gikk til topps i tredje tertial 2022: «Vinneren av «Tett På» i tredje tertial vinner med soleklar margin til de øvrige. Ideen er svært god – og budskapet treffer hardt. Med den lokale tilpasningen løfter de ideen og kampanjen enda et par hakk».

Teamet til POL besto av art director Erlend Løfald, prosjektleder Maria Normann, rådgiver Therese Becke, designer Ole Jacob Skattum, tekstforfatter Sindre Holmedal Johnstad og kundeansvarlig Line Toft.