Sølvfisken til NORD DDB og McDonald’s

McDonald’s-kampanjen der far og sønn sliter litt med generasjonsgapet, men er hjertelig enige om maccern, har vunnet Sølvfisken for juli.

Brennecd

Hva betyr det egentlig å brenne CD-er? Hvordan høres egentlig en kamel ut? Dette er elementer som gir grobunn for noen misforståelser generasjonene i mellom i McDonald’s-kampanjen som gikk på lufta i midten av juni.

Etter kampanjer der McDonald’s har oppfordret til å «Stjel våre ansatte» og erklært seg som «Stolt produsenter av junkfood», har de i årets sommerkampanje fokusert på sin egen feel-good merkevare.

– Vi håper folk kan kjenne seg igjen i at man ikke alltid forstår hverandre, men at alle kan skjønne et hyggelig måltid på McDonald’s til tross for generasjonsgapet, fortalte senior marketing manager Mari Husby i Food Folk Norge da kampanjen ble lansert.

Se vinnerfilmen her.

Det kreative teamet hos NORD DDB består av Torstein Skogedal og Thomas Eltvik. Regien er ved Aksel Hennie og filmene er produsert av Henriette Løberg-Carlsen hos Einar Film & Fortellinger. Musikken er av Petter Fagelund.

Kampanjen består av to filmer. Du kan se den andre filmen her.

Jurybegrunnelse: «Kommunikasjon på tvers av generasjoner kan tidvis være krevende. Det har vel de fleste opplevd, det være seg på jobb- eller hjemme. Det er nettopp denne innsikten vinneren av sølvfisken for juli har tatt tak i. I filmen til McDonald’s møter vi en velmenende far som prøver å overbevise sønnen om at det å brenne CD'er til kjæresten er en fantastisk og romantisk ide. I slike litt kleine generasjons-prater kan det være godt å ty til McDonald's for å finne tilbake til noe felles. Byråene har gjort en kjempefin cast, og funnet søte og troverdige karakterer som får frem smilet og feelgood-følelsen.»