Norsk landbruk og norske råvarer er mer i vinden enn noensinne, men som en av verdens største restaurantkjeder har ikke McDonald’s rykte på seg for å bruke lokale råvarer i verdensklasse.
Nå fronter McDonald’s bøndene som produserer råvarer til dem, og lar dem reflektere rundt at maten de produserer ofte omtales som «junkfood» når det serveres hos hamburgerkjeden.
– Vi skal på ingen måte korrigere folk som kaller maten som serveres på McDonald’s for junkfood, men vi ønsker å fortelle om hvor maten faktisk kommer fra: At det er storfekjøtt fra Vågå, salat fra Sylling og potet fra Kongsvinger, forteller Senior Marketing Manger i Food Folk Norge, Mari Husby.
– Vi ønsket å lage reklame for norske råvarer som viser et ekte og ærlig bilde av landbruket fremfor konstruerte nasjonalromantiske glansbilder vi er vant til å se fra mange andre aktører. Vi måtte derfor tenke nytt og ikke ulikt «Stjel våre ansatte» adressere en myte som handlet om mat av dårlig kvalitet, sier rådgiver i Nord DDB, Aleksander Hetland.
– Istedenfor å dysse dette ned tror vi det er mer effektivt at norske bønder står frem og forteller om den unike råvarekvaliteten de faktisk leverer til McDonald's. Og om noen skulle kalle maten «junkfood» står bøndene gjerne frem som stolte produsenter av nettopp «junkfood», fordi de vet bedre enn noen hva maten faktisk er laget av, avslutter Hetland.
Involverte byråer
Gro Marwold
Prosjektleder
Julie Henriette Stenberg
Prosjektleder
Ivana Rajevic
Grafisk designer
William Blofeld
Foto og klipp
Fredrik Pryser
Produsent
Involverte
Mari Husby
Ansvarlig hos kunde
Mette Vonen
Ansvarlig hos kunde
Utmerkelser
-
Gullblyanten 2021 Effekt