Sølvmikkjuryen fikk «Handlenett» på hjernen

Oktober-Sølvmikken går til Per Høj og Handelens Miljøfond, som hektet både folket og juryen med verdens mest fengende låt.

Malinaslak
Stolte vinnere: Malin Bjørhovde og Aslak Aalberg. Foto: P4 / Bauer Media

Norge er i europatoppen i kjøp av plastposer. Tidligere i høst lanserte derfor Handelens Miljøfond og Per Høj initiativet «Det store posekuttet», som skulle få flere til å huske handlenett.

– Vi ville at folk virkelig skulle få handlenett på hjernen. For å få til dette prøvde vi først å lage verdens mest fengende låt. Men vi innså fort at den allerede var laget, fortalte kreatørene da kampanjen ble lansert.

Nå har den altså gått hen å vunnet Sølvmikken for oktober, som er den andre Sølvmikken Per Høj vinner i år. Byrået vant for øvrig også Gullmikken under Gullblyanten i mars med sin bejublede «Husk Dongtvang»-kampanje for Helseutvalget.

Juryens begrunnelse: Gratulerer med månedens førsteplass og «takk» for at vi nå har både handlenett og Haddaway på hjernen. Juryen liker spesielt godt at spotten kun fokuserer på selve holdningen og dropper avsenderidentitet. Så «Baby, kutt posen», dette er en banger!

Hos Per Høj besto kreativt team av Malin Bjørhovde og Aslak Aalberg, og ellers i teamet var rådgiver Jon Fredrik Sandengen og prosjektleder Magnhild Foldøy. Produksjonsselskapet er Både Og, mens låta er (re)produsert av Ohlogy og F. Storsveen fra Ute.Rec.

– Hurra!!! Stas!!! Takk!!! sier teamet i en kort, men fyndig kommentar.

Handlenett

Handelens_miljofond_handlenett_45s.mp3
Last ned

Skalldyr på hjernen

For tredje gang på pallplass i år finner vi Coop Mega og ANTI med radiosnutter hvor en av skuespillerne forvandles til et skrubbsultent vrak av et tilsynelatende uskyldig ord. Tidligere har det handlet om ost og asiatisk mat, denne gangen er det skalldyr som bringer verden ut av likevekt.

Juryens begrunnelse: Reker og grekere, veit det og kveite – rare og uventede ord-konstellasjoner i denne serien med spotter for Coop Mega. Sjelden har tilbudsspotter innen retail vært så logiske og ulogiske eller så dumme og så smarte samtidig. De frustrerte menneskene i bakgrunnen som prøver å holde fokus gjør det ekstra gøy. Produksjonen er så godt gjennomført at den balanserer farlig nærme å være overprodusert. Gratulerer med andreplass.

Hos ANTI har kreativt team bestått av Trym Bjor Aasheim, Jakob August Andresen, Kaja Wang og Axel Bjørne-Larsen. Mari Jacobsen og Torstein Drogseth var henholdsvis prosjektleder og rådgiver, mens Sagveien Resort produserte.

Kveite veit det

Coop-mega-kveite-veit-det_020_sm.mp3
Last ned

Reker rekker

Coop-mega-reker-rekker_020_sm.mp3
Last ned

Laks alle til lags

Coop-mega-laks-alle-til-lags_025_sm.mp3
Last ned

Reker greker

Coop-mega-reker-greker_025_sm.mp3
Last ned

Data på hjernen

Tredjeplassen i Sølvfisken for oktober går til TRY og Telia, og handler om hvor ergerlig det kan være å gå tom for data, men også hvor tidløst fnisegøy det er når små steder har obskøne navn.

Juryen kommenterer: Det er nok ekstra dritt å gå tom for data i Fisebukta, i Larvik, men en tredjeplass i Sølvmikken kan jo ikke være «Balle». Dette etablerte og velskapte konseptet for Telia gjør seg godt også på radio, men til neste gang så kunne vi kanskje ønsket oss enda mer dristighet og en litt kortere avlevering.

Hos TRY var det Egil Pay og Lars Joachim Grimstad som utgjorde det kreative teamet, og de hadde med seg konsulent Trond Sandø og prosjektleder Eline Rønneberg Vik. Produksjonsselskapet var Både Og.

Stedsnavn

Te3spp3502r3_telia_stedsnavn_piip_butikk_35s.mp3
Last ned