Sørensen og Ågren til Eurobest

Eirik Sørensen fra Dist Creative og Jan Petter Ågren fra McCann skal til Lisboa i slutten av november for å delta i hver sin jury.

12050 21837 original


Eirik Sørensen fra Dist Creative skal juryere kategorien med den fengende tittelen TV/Cinema, Print, Outdoor and Radio, mens McCanns Jan Petter Ågren skal juryere Direct and Sales Promotion. Opprinnelig fikk Norge tildelt en tredje juryrepresentant, som skulle delta i den nye kategorien Digital and Mobile, men arrangørene, som er de samme menneskene som står bak Cannes Lions, har droppet kategorien i siste liten (vi går ut fra at alt slikt nå havner i kategorien Interactive).

Dist er representert både i jury og i Young Creatives denne gangen. Vi spurte Sørensen (hovedbildet) om det er viktig for et lite byrå som Dist å delta i internasjonale konkurranser.

– Selvfølgelig. For det første er det viktig å delta med arbeider. Vinner man internasjonalt som et lite og forholdsvis nytt byrå, får man raskt oppmerksomhet og man viser at man er i samme liga som de større og mer etablerte byråene. Ikke minst er det viktig internt. Det viser at man har noe bra på gang, at hardt arbeid lønner seg og alle får motivasjon til å bygge byrået videre. Jeg har aldri sittet i en internasjonal jury før, men jeg er sikker på at det kommer til å bli den største inspirasjonstsunamien jeg noen gang har møtt. Man får satt seg grundig inn i alle de beste jobbene i Europa. Hvorfor får den jobben bare en bronse? Hva løfter en jobb fra sølv til gull? Jeg tror det blir enormt lærerikt å sitte på første rad i den diskusjonen, sier Sørensen.

Hva betyr det for reklamenasjonen Norge å være representert i juryen?

– Norge har jo som tradisjon å være representert i juryen i Cannes og Eurobest, og det er selvfølgelig viktig at vi beholder de plassene. Mye av kulturelle årsaker, men også fordi vi må kjempe for hva vi i Norge mener er bra kommunikasjon. Det har skjedd mye i vår egen bransje her hjemme, og spesielt diskusjonen rundt nye Gullblyanten tror jeg har forandret ganske mye på hvordan vi definerer hva som er de beste jobbene. Akkurat der tror jeg vi ligger ganske langt foran mange andre land. Så hvis Norge tror på den forandringen vi selv har gjort, er det viktig at vi tar med oss dette ut i verden.

Ingen store kulturelle sjokk. Også for art director Jan Petter Ågren er det relativt nytt å delta i en internasjonal jury.

– Jeg har stort sett sittet i norske juryer, Retailprisen, MMM og Gullblyanten. Ser derfor frem til å løfte blikket opp på europeisk nivå. Siden alle jobber kommer fra Europa regner jeg med at det ikke blir store kulturelle sjokk, selv om det nok kan være forskjeller på hvordan man velger å pakke inn en idé.

Tror du Norge har vinnersjanser i DM-kategorien?

– Nivået er det vanskelig å si noe om i forkant, men det vil ikke overraske meg om Norge får noe metall. Det har jo skjedd de to siste årene, og McCann fikk faktisk bedre uttelling i Eurobest enn Cannes i fjor. Vi har sendt inn noen jobber i år også, så det blir spennende, avslutter Jan Petter Ågren.