Ungdomsfokusert rap-musikk fra NORD DDB og Ice vinner Sølvmikken for april
Megakleint i positiv forstand: Satsingen på de unges «rap»-musikk har resultert i årets andre Sølvmikk til NORD DDB og den ungdomsfokuserte markedsavdelingen i Ice.
Rapmusikk har i mange år vært ungdommens klare favoritt på musikkfronten, noe som har vært til inspirasjon for Ice-markedsavdelingens siste reklameframstøt, hvor de «spytter» om å være i politiets søkelys på grunn av grove datamengder til kriminelt lave priser.
Resultatet har gått til topps i april-kåringen av Sølvmikken med følgende jurybegrunnelse:
«Det kreves mot for å lage reklame som skal være dårlig på liksom, fordi man risikerer at det faktisk blir dårlig på ekte. Disse spottene for Ice derimot lander godt innafor det som må anses som megakleint i positiv forstand. Budskapet er elegant integrert i rapteksten, og det vitner om en annonsør med selvtillit som ikke sløser bort energi eller sekunder på å være overtydelig, men heller venter helt til det siste med å forklare lytterne at de faktisk ikke kan så mye om de unge. Juryen applauderer hvordan Ice har overført konseptet sitt til radio, og belønner det med førsteplassen i april.»
Kreatørgjengen bak kampanjen er Glenn Haugen, Zakarias Nadir, Jens Østrem og Henriette Fürst. Thomas Olsson var konsulent, mens prosjektlederen var Maja Berdychowska. Både Og har produsert, med med Eskil Paus som regissør og Magnus «Snitt» Andersen som produsent.
– Helt rått!
Det er andre gang i år at gjengen i NORD DDB og Ice vinner Sølvmikken.
– Det er helt rått å vinne for andre gang på fire måneder! Låta startet som et improvisert refreng til en reklamefilm, som rett og slett ble for bra til å ikke skrives helt ut. Det var en ganske krevende produksjon, så en Big Shout Out til Snitt i Både Og for denne! Brrrrap, sier kreatørene bak jobben.
Politi! Politi! Kim Ruben
Politi! Politi! Tor-Erik
Politi! Politi! Elin
Helt på trynet for BankID
Anorak er aktuelle med ny kampanje for BankID, den første på fire år. Denne gangen ønsker BankID å bidra til å gjøre bruken enda smidigere ved å tilby BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN i BankID-appen. I radioversjonen av kampanjen hører vi «Trynevisa», tydelig inspirert av det musikalske universet til Øystein Sunde.
Juryen har følgende å si: «Her er det lov med et skuffatryne, for det var svært jevnt i toppen denne måneden. Trynespotten for BankID høster lovord fra samtlige rundt jurybordet. Ideen er rett på sak, enkel og gøyal. At man får servert så mange forskjellige tryner rett i trynet, gjør at spotten tåler å bli lyttet til flere ganger uten at underholdningsverdien svekkes.»
Det var Peter Power og Lars Holthe som var kreatører på kampanjen, mens konsulenten var Bjørn Erling Solberg og prosjektlederen var Hege Iren Dyrseth. Kampanjen er innspilt og produsert hos Sagveien Resort med Jon Iver Helgaker på regi, Torstein Tanum Morstad som lyddesigner og Karine Klundby som produsent.
Trynevisa
Bruktbilgaranti fra FINN på tredjeplass
Morgensterns nyeste kampanje for FINN.no handler om at det å selge bilen ikke lenger er noe å grue seg til, ettersom bruktbilhandelen nå er gjort så smidig og digital som mulig for kundene.
Juryens dom: «Fint produsert, underholdende og i en form som kler avsender. Spesielt falt juryen for Teslaen som er fredet av Miljødirektoratet på grunn av en kretsende hubro. Mer av det!»
Kreativt team på jobben var Anders Muurman Holm og Sebastian Lien Prestø, konsulent var Camilla Kim Kielland og Mona Larsen var prosjektleder. Sagveien Resort står bak produksjonen med Jon Iver Helgaker på regi, Torstein Tanum Morstad som lyddesigner og Karine Klundby som produsent.
Drivhus
Hubro
Krabbetegne
Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.