WAL og JCP PRAD til topps i DCC

En jobb for Fabel tok WAL(We Are Live) til førsteplassen i den kommersielle kategorien av den digitale utendørskonkurransen til Ocean Outdoor, mens JCP PRAD og en jobb for NOAH ble best i den ikke-kommersielle kategorien. Caroline Dammen og Gjon Gjokaj kom seirende ut av studentkategorien.

1commercial2
Sigmund Malkenes og Tarjei Fossum i WAL vant 1. plass i Commerial-kategorien med jobben «Fabel lyttekiosk». Foto: Ocean Outdoor
1nonprofit2
Martin Pira og Christian Kruse i JCP PRAD gikk til topps for NOAH i Non-Profit kategorien med «Slipp dyrene fri». Foto: Ocean Outdoor

Torsdag foregikk Ocean Outdoor-kåringen av årets Digital Creative Competition (DCC) på Røverstaden i Oslo. Her ble de beste DOOH-idéene innen kategoriene Commercial og Non-profit kåret, i tillegg til den helt nye studentkategorien.

DCC er en konkurranse hvor både kunder og byråer konkurrerer med innovative ideer tilpasset skjermer innen Digital Out Of Home. Konkurransen gikk av stabelen for første gang i 2009 i regi av Ocean Outdoor UK, og dette er tredje året konkurransen blir gjennomført i Norge. Målet med konkurransen er å gi frie tøyler til å tenke kreativt og til å komme med nye ideer til hvordan man kan utnytte de mulighetene som finnes innen DOOH. Vinnerne mottar visningsverdi på Ocean Outdoor sitt digitale nettverk.

Etter gode diskusjoner blant juryen var det WAL for Fabel som tok førsteplassen i Commercial kategorien, og JCP PRAD for NOAH som vant Non-Profit. Studentene hadde blitt bedt om å svare på en brief fra Hold Norge Rent som sitt bidrag, og her var det studentene Caroline Dammen og Gjon Gjokaj som kom seirende ut.

Vant for andre år på rad

Det er andre år på rad at JCP PRAD vinner Non-Profit kategorien. I fjor vant de samme prisen med en jobb for Redningsselskapet.

– Det er utrolig gøy å vinne non-profit-kategorien 2 år på rad, og spesielt når vi vinner sammen med en så viktig organisasjon som NOAH. Tanken bak idéen kom først og fremst fra formen på Ocean Outdoor sin DeepScreen-kube, som passer visuelt veldig godt med å visualisere dyr som er i fangenskap og bur.» sier kreatørene bak idéen Hanna Sverdrup og Christian Kruse.

2nonprofit
Tina Brurok og Kim Amundsen fra Minnesota Agency vant 2. plass i Non-Profit for NRC Flyktninghjelpen med «Usynlige kriser». Foto: Ocean Outdoor
3commercial
Jakob Steinmo og Jakob August Andresen fra Anorak NoA vant 3. plass i Commercial for Norse Atlantic Airways med «In it for the long haul?». Foto: Ocean Outdoor
3nonprofit
Aleksander Sekowski og Tiril Leggett fra Stiftelsen Organdonasjon vant 3. plass i Non-Profit med «Direktesendt». Foto: Ocean Outdoor
Image0
JCP PRAD overrekker sjekken til NOAH. Fra venstre: Indiane Helseth, Christian Kruse og Siri Martinsen (NOAH, Faglig leder, veterinær). Hanna Sverdrup ikke er med på bildet.

– Inspirerende å se det kreative potensialet

Merethe Hommelsgård, kommunikasjonsleder Hold Norge Rent, er imponert over nivået i den nye studentkategorien.

– Det er fantastisk å se hvordan dere har engasjert dere så lidenskapelig i Hold Norge Rents prosjekter og funnet nye måter å presentere dem på. Alle bidragene som ble sendt inn kunne med letthet ha vært kampanjer for oss, og det er inspirerende å se det kreative potensialet som finnes blant studentene ved Høyskolen Kristiania. Vi synes nivået dere har levert på er virkelig imponerende, og det gir oss stor tro på fremtiden, sier Hommelsgård.

1students
Caroline Dammen og Gjon Gjokaj vant 1. plass i studentkategorien med jobben «SøppelDunk». Foto: Ocean Outdoor
2students
Daniel Haugås og Jennie Molin Svärd Bettum vant 2. plass i studentkategorien med jobben «Søppelplukking er en drittjobb». Foto: Ocean Outdoor
3students
Den ene 3. plassen (delt) gikk til Erica Patricia Santana Eduardo, Gloria Alexis Okemunto og Georg Ottmann Knoph for «Grønn Medalje». Foto: Ocean Outdoor
3students2 Anne Christine Hauge og Benedicte Alice Kvammen
Den andre 3. plassen gikk til Anne Christine Hauge, Benedicte Alice Kvammen og Vilde Mikkelsen Lauritzen (ikke på bildet) for «Nasjonaluromantikken». Foto: Ocean Outdoor

– Bare begynnelsen på reisen

Sina Petersen som er markedsansvarlig hos Ocean Outdoor er storfornøyd med innsatsen til alle deltakerne.

– Vi er virkelig imponerte over det høye nivået i konkurransen, og ikke minst innsatsen som er lagt inn. For de heldige merkevarene som stakk av med 1. plassene, er seieren i Digital Creative Competition bare begynnelsen på reisen. Vi gleder oss masse til å ta disse idéene videre fra skissenivå og sette de ut til live, sier Petersen.

Årets vinnere

Commercial

  • 1.plass: WAL for Fabel – Fabel lyttekiosk
  • 2.plass: ANTI for NAF – Riksveislalom
  • 3.plass: Anorak NoA for Norse Atlantic Airways – In it for the long haul?

Non-profit

  • 1.plass: JCP PRAD for NOAH – Slipp dyrene fri
  • 2.plass: Minnesota Agency for NRC Flyktninghjelpen – Usynlige kriser
  • 3.plass: Stiftelsen Organdonasjon – Direktesendt

Students

  • 1.plass: Caroline Dammen og Gjon Gjokaj – SøppelDunk
  • 2.plass: Daniel Haugås, Jennie Molin Svärd Bettum – Søppelplukking er en drittjobb
  • 3.plass (delt): Anne Christine Hauge, Benedicte Alice Kvammen og Vilde Mikkelsen Lauritzen – Nasjonaluromantikken og Erica Patricia Santana Eduardo, Gloria Alexis Okemunto, Georg Ottmann Knoph – Grønn Medalje

Årets jury besto av:

Juryleder Therese Becke (administrerende direktør i Pol)
Ricardo Cuilenheim
(strategidirektør i RED dentsu X)
Jannicke Josefsson-Ruud
(leder Konsept i Maverix)
Einar Karlsen
(Business Development Director i Publicis Media)
Alexander Gjersøe
(kreativ Leder i Ring 2)
Christian Bernt
(rådgiver og partner i WAL)
Hanne Lill Johnsen
(markedsdirektør i Finn.no)
Annette Kallevig
(Lektor ved Høyskolen Kristiania)