«When Harry met Santa» ble Best of Contest i Kyiv International Advertising Festival

POL og Postens grensesprengende film vant gull i filmkategorien og ble utropt til én av tre Best of Contest-jobber under festivalen, som i år var sterkt preget av den pågående krigføringen.

2872719edfe3736c842b8e8fd1f52f87

Reklamemarkedet i Ukraina er for tiden så og si ikke-eksisterende, mens folk som vanligvis jobber i reklamebyråer stort sett enten er flyktninger, arbeidsledige eller ved fronten. Derfor ble årets Kyiv International Advertising Festival ganske annerledes, der alle årets inntekter gikk til til ukrainske byråer og deres medarbeidere.

Dermed var det å melde på arbeider i årets konkurranse en solidarisk handling, i tillegg til den vanlige jakten på ære og berømmelse. POL og Posten deltok med «When Harry met Santa» og vant både gull i Film og Best of Contest, mens TRY og Helsedirektoratet ble belønnet med bronse for «Sometimes it's easier to let others put your feelings into words» i mobilkategorien.

– Klump i halsen

– Dette er jo en konkurranse utenom det vanlige, hvor motivasjonen vår for å sende inn var å støtte det kreative miljøet i Ukraina i en forferdelig vanskelig tid. Derfor får man mer klump i halsen enn full jubel når man faktisk vinner. At de forsøker å få til en slags normalitet i en ellers uvirkelig og unormal tid, og med en tro på at kreativitet faktisk kan være med å endre noe, må støttes fullt og helt. Kanskje har vi bidratt til å inspirere noe gjennom alle casene som ble sendt inn. For vårt ønske er at vinneren til slutt blir Ukraina og folket der, sier Marius Eriksen, rådgiver i POL.

Grand Prix og en av de tre Best of Contest-prisene gikk til «The Most Important Call» av Not Perfect Vilnius (Litauen), den andre Best of Contest-prisen gikk til #Flutwein av Seven.One AdFactory / Creative House (Tyskland). Se aller vinnerne i konkurransen her.