Alt er love i jula

I år som de to foregående år presenterer Posten en ny storslått julefilm. Det startet med en vri på juleevangeliet i 2019, fulgt opp av en mer utdatert nisse i fjor. I årets julefilm fra Posten er det kjærlighet som står i fokus. Kampanjen er utviklet av POL og produsert av B-Reel Films.

Harry og Nissen

– Etter suksessen de to siste årene med Postens julefilmer, merker vi nå at folk spør om når årets julefilm kommer og hva tema er denne gangen. Det er utrolig gøy. Du kan trygt si at vi har laget en ny juletradisjon som folk gleder seg til. De to foregående årene har vi overrasket publikum gjennom bruk av mye humor. Det blir overraskelser i år også, men i år blir det kjærlighet for alle pengene, sier Monica Solberg, markedsdirektør for Posten og Bring.

Størst av alt er kjærligheten

I fjor koblet vi oss på et aktuelt tema som folk kunne relatere seg til – Donald Trump og alt det rare han fant på. I år var det enda mer dystre tema som gikk igjen - kode rød for planeten, flyktningekriser og global pandemi. Kanskje det vi trengte i år var en varm kjærlighetshistorie? En historie om at vi, tross alt som skjer i verden, kan elske hvem vi vil i Norge.

Ideen springer ut fra innsikten om at det til neste år er 50 år siden det ikke lenger var straffbart å være homofil i Norge – at du kunne elske den du ville.

– Avkriminaliseringen var den første store kampen, og den første store seieren. 1972 er ikke så veldig lenge siden, og vi er glade for å se at Norge har gått videre. Julen er for mange av oss en tid vi tilbringer med de vi er glade i, og det er fint å se Posten vise at kjærligheten tilhører alle, uansett legning, alder, eller om man bor på Nordpolen, sier Oda Rygh, Kommunikasjonsansvarlig i FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.

Integrering og mangfold er en hjertesak for Posten, og fri kjærlighet er for Postens hovedmålgruppe, urbane unge mellom 18-35, det samme. Ettersom nissen former seg etter tiden, er det på tide å vise nissen som han er. Årets julefilm «When Harry met Santa» er en historie om hvordan Posten gjorde kjærlighet mulig.

En inkluderende og mangfoldig arbeidsplass

Posten er en inkluderende og mangfoldig arbeidsplass med stor variasjon når det gjelder alder, kjønn, religion, seksuell orientering og etnisitet. Alle skal føle seg velkomne, sett, hørt og inkludert. Det er et viktig satsingsområde for Posten, som også har en egen fagansvarlig for mangfold og inkludering. Derfor passer årets tema godt til Postens eget arbeid og strategi.

– Som en stor statlig virksomhet og viktig samfunnsaktør har vi et ansvar for å jobbe aktivt med mangfold, inkludering, likeverd og andre grunnleggende menneskerettigheter. Selv om det nå er 50 år siden du lovlig kunne elske hvem du ville i Norge, er det fortsatt viktig å jobbe med holdninger. Som alltid er hovedmålet med kampanjen å vise at Posten aldri slutter å fornye seg. I tillegg til å vise fleksibiliteten i tjenestene våre, ønsker vi å sette det inn i en samfunnsaktuell setting, med temaer som er viktige for samfunnet rundt oss og for oss i Posten, avslutter Solberg.

Se filmen her.

Love is all around

Filmen, som har premiere på TV og kino mandag 22. november, består også av en rekke andre kampanjeelementer. Hovedfilmene vil gå på TV og kino, samt i egne kanaler på nettet. I tillegg er det produsert eget innhold til sosiale medier, digitale boards og bannere for å nevne noe. Det er også laget en langversjon av filmen som forteller hele historien til Harry og julenissen. Filmene er produsert av B-Reel Films og regissert av Sacarias Kiusalaas.

Posten vil også lansere et spesialdesignet frimerke i anledning 50-årsmarkeringen den 17. juni. Frimerket er designet av Camilla Kvien Jensen og heter «Love is Love».

Andre involverte

H

Hege Barbara Aarhus

Ansvarlig hos kunde

M

Monica Solberg

Ansvarlig hos kunde

S

Stockholms Musikgymnasium Youth Choir

Musikk