Smuss feirer ett år med sin første ansettelse

Designbyrået Smuss Studio ansetter Lauren Doherty.

SMUSS J Hrncirova portraits 6433 WEB
Jørgen Brynhildsvoll, William Stormdal og Lauren Doherty. Foto: Julie Hrnčířová

Det skjer mye hos det lille designkontoret Smuss for tiden. Byrået, som ble startet av William Stormdal og Jørgen Brynhildsvoll i begynnelsen av fjoråret, teller nå tre designere. De har også flyttet inn i nye lokaler på Grünerløkka og lanserte nylig ny nettside.

– En god match

På dagen da byrået fylte ett år, takket grafisk designer Lauren Doherty ja til tilbudet om å bli byråets første ansatte i tillegg til grunnleggerne.

– Å være en del av et lite team som verdsetter nært samarbeid og kunnskapsdeling er det som trakk meg til denne muligheten. Jeg gleder meg veldig til å jobbe med et mangfoldig spenn av kunder og prosjekter, sier Lauren.

Lauren kommer opprinnelig fra London, men har bodd i Norge siden 2017. Før hun begynte i Smuss, var hun brand lead i Dagens, en teknologibedrift som kobler bønder og produsenter med restauranter. Hun har jobbet frilans for kunder som Trevarefest, Rauma Garn og Katapult Future Fest.

– Jeg gleder meg spesielt til å jobbe mer med bokdesign og til å forbedre ferdighetene mine innen branding og visuell historiefortelling, sier Lauren, som tiltrådte stillingen 1. mars.

Daglig leder Jørgen Brynhildsvoll er svært fornøyd med ansettelsen.

– Vi lette etter en dyktig designer som ville være med på å utvikle byrået vårt og utvikle seg selv i takt med oss, bidra med nye impulser og tilføre andre ferdigheter enn de vi allerede har. Vi er veldig sikre på at Lauren er en god match, sier Jørgen.

Slide 16 9 1x
Slide 16 9 3x

Nettside som (nesten) oppdaterer seg selv

I løpet av det første driftsåret har Smuss utviklet flere visuelle identiteter, blant annet for arkitektkontoret TOTO, nabolagshotellet Revier, det konstruktive mediehuset Switch og en identitet for fotokunstgalleriet Melk som er under utvikling. De har også designet profilbærende skriftfamilier for Norad sammen med SMFB Dinamo og for en av Norges eldste merkevarer innen mote sammen med Bielke&Yang. I tillegg har de designet seks bøker og en rekke nettsider.

Likevel er det først nylig at det ferske byrået har fått en nettside som faktisk viser frem arbeidene deres.

– Det er jo klart at det er synd på skomakerens barn. Nettsidene til designbyråer blir ofte stemoderlig behandlet og sjelden oppdatert. Som et lite studio ønsker vi ikke bruke for mye tid på lange konsulenttekster og caser – vi vil bare jobbe. Vår prosjektstyring og administrasjon foregår i Notion, så tanken slo oss at vi kunne eksperimentere med Notions API og bygge et CMS fra dette, sier William.

Derfor hyret de Axel Berggraf Egenæs, som også leier en kontorplass hos Smuss i Rathkes gate, til å designe og utvikle en nettside som (nesten) oppdaterer seg selv.

– Målet med siden er å gjøre de besøkende nysgjerrig på hva vi lager, men først og fremst å bruke vår posisjon som et lite, spesialisert studio til å sette en stemning og tone ingen større og etablerte byråer slipper unna med. At vi fikk med Axel på laget, ga oss en mye morsommere nettside enn vi ville fått til selv, og det sparte oss for mange runder med diskusjon mellom William og meg, sier Jørgen.

Workshop om skriftdesign

Byrået har flere ting på plakaten i året som kommer. De skal utvikle flere visuelle identiteter for selskaper som jobber med bærekraft og teknologi på forskjellige måter, de skal designe flere bøker om mat og vin, og de skal lage nettsider for både et stort kulturhus og favorittrestauranten deres. Før sommeren klokkes inn skal de holde en workshop på Grafill.

– Typografi er en bærebjelke i alt vi designer. Vi tror på kunnskapsdeling, og mener at bransjen vår må bli flinkere til å dele. Derfor skal vi holde en workshop sammen med Grafill om skriftdesign, relevant programvare og ideutvikling – så flere kan dra nytte av tips og triks på veien.