Nytt designbyrå: William Stormdal og Jørgen Brynhildsvoll er Smuss

Åpent for Smuss: Duoen William Stormdal og Jørgen Brynhildsvoll skal tilby kompetansen til et stort byrå og fleksibiliteten til et lite et.

Smuss Studio Julie Hrnčířová
Øverst og til venstre: William Stormdal. Nederst og til høyre: Jørgen Brynhildsvoll. Foto: Julie Hrnčířová

Smuss Studio er et flunkende nytt designbyrå startet av William Stormdal og Jørgen Brynhildsvoll.

– Hovedmotivasjonen er å kunne jobbe med og ikke for kundene våre. I stedet for å være konsulenter som slipper prosjektet etter en leveranse, vil vi være en langsiktig sparrepartner, sier William Stormdal.

Duoen har høstet anerkjennelse i en rekke designkonkurranser, som Visuelt, European Design Awards, Årets vakreste bøker, DOGA-merket, D&AD, Art Director’s Club og Red Dot Award.

Identitet og historiefortelling

William er kreativ leder, og kommer fra jobben som seniordesigner i Bleed, der han har jobbet primært med identitetsdesign og strategi de siste seks årene.

I Bleed har han jobbet med kunder som Kulturrådet, Tom Wood, Okkult, NRK og Warner Music. William er i tillegg skriftdesigner, og har produsert fontfamilier til flere kunder, blant annet for den østerrikske rikskringkasteren ORF1.

– Vi vil at det skal være en kort vei fra idé til gjennomføring. Det tror jeg er lettere i et mindre miljø, sier Jørgen Brynhildsvoll.

Han er daglig leder, og har drevet eget designforetak i fire års tid, med vekt på redaksjonell design. Jørgen har vært med på en rekke store redaksjonelle redesigner – som OBOS-bladet sammen med Bielke&Yang, D2 og papirutgaven av Dagens Næringsliv sammen med Anne Brun. Han har de siste årene jobbet med kunder som Litteraturhuset, Kunstnernes hus, Rodeo arkitekter og flere forlag.

– Identitet og historiefortelling er bærebjelkene i Smuss, sier Jørgen.

Typete kiosk

I tillegg til designtjenester, selger også Smuss fonter under navnet Smuss Type Kiosk.

– Siden skrift spiller en så stor rolle i vår egen praksis, ville vi tydeliggjøre dette med en plattform der vi kan dele og forlenge livet til ideer, eksperimenter, skisser og tidligere skriftdesign-prosjekter, sier William.

Han har tegnet de fire skriftfamiliene som per nå er til salgs i Smuss Type Kiosk. Sjappa har en veldig forenklet lisensieringsmodell inndelt i størrelsene Small, Medium og Large.

– Dette er Batman-jobbene våre

Både William og Jørgen er opptatt av at jobbhverdagen også må kunne ha plass til selvinitierte prosjekter.

Jørgen er redaktør for Kabaret.no, et matmagasin på nettet som skal ta den unge norske matinteressen på alvor. William driver indieforlaget Pseudonym Publishing, som har gitt ut 12 bøker om design og kunst som er solgt til over 30 land.

– Dette er Batman-jobbene våre, prosjekter vi sysler med etter kontortid, sier William.

I tillegg til å ha forelest ved en rekke anledninger i inn- og utland, er begge faste gjesteforelesere og sensorer ved Westerdals Høyskolen Kristiania.

Byrået er godt i gang med flere identitetsjobber, samt noen store bokprosjekter. Smuss har ambisjoner om å vokse, men partnerne har ingen planer om å bli et gigakontor.

– Vi vil kunne tilby erfaringen og kompetansen du får hos et digert byrå, men fleksibiliteten til et lite et. Og så vil vi ha det gøy med kundene våre, sier Jørgen.