Bleed med europeisk prestisjeprosjekt

Designbyrået Bleed har laget ny visuell identitet for ORF1, den østerrikske statskanalen.

Den nye identiteten ble offentliggjort og implementert denne helgen, og har fått enorm oppmerksomhet i Østerrike. Forrige gang ORF endret visuell identitet, ble arbeidet utført av de verdenskjente designerne Neville Brody og Erik Spiekermann. Denne gangen falt valget på norske Bleed og de kreative lederne Astrid Feldner og Svein Haakon Lia, etter en internasjonal byråkonkurranse.

– Vi ønsket en identitet som var tro mot ORF som helhet, men samtidig gav ORF1 en distinkt profil som var både iøyenfallende og modig. Etter en internasjonal konkurranse med mange gode bidrag, sto Bleeds forslag ut som det mest spennende, sier toppsjef Lisa Totzauer i ORF1.

Oppdraget for ORF1 innebærer full redesign av den visuelle profilen, inkludert logo, utvikling av ny font, tilhørende statisk og levende grafikk. I tillegg har Bleed vært rådgivende på utvikling av nytt kommunikasjonskonsept for kanalen.

– Oppdraget for ORF1 er blant de mest spennende oppgavene vi har begitt oss utpå. På samme måte som NRK1 i Norge, er ORF1 flaggskipet i østerriksk TV. Vi har hatt fokus på å lage et uttrykk som er enkelt, men samtidig modig og allsidig, sier Lia.

Internasjonal medvind

Etter at Bleed åpnet studio i Wien i 2010, har selskapet styrket sin allerede omfattende internasjonale kundekrets. De to studioene i Oslo og Wien samarbeider tett om leveransene på både norske og internasjonale oppdrag.

– Bleed tiltrekker seg kunder som vil utfordres og som anerkjenner designdrevne merkevareopplevelser som avgjørende for å skille seg ut i markedet. Jeg kom til Norge for 12 år siden for å jobbe i Bleed, og ser at selskapets unike kultur og høye kvalitetskrav treffer en nerve også i det tysktalende Europa, sier Astrid Feldner som leder Bleeds studio i Wien.


93178 a9e0a feature
93179 72997 feature
93180 28981 feature
93181 fcab5 feature

– Sømløse kundereiser på tvers av kanaler er gårsdagens differensiator, men morgendagens hygienefaktor. Bleed bruker metodikk kjent fra tjenestedesign og merkevarebygging, men lar det visuelle designet være førende i våre arbeider. Resultatet er kundeopplevelser som er sømløse og friksjonsfrie, samtidig som de er unike og forsterker merkevaren, sier daglig leder Christoffer Nøkleby i Bleed.