Shaun Higton
Han vant nylig sølv i musikkvideokategorien i Young Director Award med Briskebys «Rookie Mistakes». Til daglig lager han reklamefilm i produksjonsselskapet Kandidat. Møt Shaun Higton.
- Navn: Shaun Higton
- Alder: 32
- Bosted: Oslo
- Nasjonalitet: Norsk-Amerikaner
Du begynte å leke med film allerede i 12-årsalderen. Var det noen gang tvil om hva du skulle bli?
– Nei. Men det betyr på ingen måte at alt har vært lekende lett. Det har vært mørke stunder hvor kan du lure på om dette er liv laga, men så får du en ny jobb og blir minnet på din sinnssyke lidenskap for å lage film. Og så fortsetter det. Når du først har smakt på skapergleden glemmer du det aldri.
Gir din bakgrunn som halvt norsk, halvt amerikansk noen kosmopolitiske fordeler som verdensomspennende regissør?
– Språket og språkforståelse er definitivt den største fordelen. Mange av jobbene mine kommer fra utlandet og det å kunne mestre engelsk gjør det lettere å kommunisere og skrive. En annen stor del av regijobben, spesielt i utlandet, handler om å kunne sette seg inn i andres kultur, hverdagsliv og sosiale normer. Det å ha vokst opp i både USA og Norge gjør det lettere å tilpasse seg, tror jeg. Spesielt i Russland har det å kunne lire av seg noen kjappe amerikanske one-liners redda meg ved flere anledninger i ppm-møter og på sett.
Du har over ti år som reklameregissør på CV'n. Har reklameoppdragene du takker ja til noen fellestrekk?
– En sterk idé eller god historie. Jeg tiltrekkes ofte enkle narrativ, med mye humor, sjarm eller emosjoner. Showreelen min har et bredt spekter av sjangre og det er bevisst fra min side. Jeg lager mine beste jobber når jeg utfordres og tvinges til å teste mine egen kreative grenser.
Hva er en god regissør? Og hvilke regissører setter du selv høyt?
– En god regissør for meg er en som greier å fortelle en engasjerende historie. Det gjelder generelt. Men på reklame tror jeg det er veldig viktig å kunne både fortelle en historie på en bra måte og samtidig forstå og ivareta produktet og kunden. Jeg mener jo selvfølgelig at man skal teste grensene, være nyskapende eller provoserende, men i bunn og grunn må det gagne produktet. Jeg beundrer mer filmene i seg selv enn de som har laget dem, men om jeg skal trekke frem et par regissører i reklamesammenheng må jeg si Spike Jonze for sin lekenhet og humor og David Fincher for sin visuelle tilnærming til drama og evnen til å skape stemning.
Du deltok på filmfestivalen i Cannes i fjor med kortfilmen «What’s On Your Mind», en satire over sosiale medier som gikk som en farsott på nettopp sosiale medier og oppnådde millioner av klikk på YouTube. Hvordan opplevde du dette?
– Ironisk nok begynte jeg å føle meg som hovedpersonen i egen film. Han blir besatt av «liker»-klikkene han får fra oppdateringene han legger ut på Facebook. På samme måte ga det å få så mange klikk en utrolig god følelse, men jeg merket hvor lett det var å bli besatt av kicket det ga. Heldigvis beholdt jeg fatningen. Det åpnet også mange dører til jobber og muligheter i utlandet som jeg er utrolig takknemlig for at jeg har fått.
Blir det mer fiksjonsfilm å vente fra din kant?
– Definitivt! Jeg er allerede i gang med en spillefilm som foregår i Moskva. Det er en thriller som tar utgangspunkt i kortfilmen min. Utenom dette så er det flere korte- og lange fiksjonsprosjekter som er i utvikling.
Du kan se smakebiter fra Higtons reklamekarriere på kandidat.no.