Er det Delbart? Hvordan kommunikasjon førte til adferdsendring hos ungdom

Sendt inn av
Atyp
Kunde
Kripos/Politiet
Kripos/Politiet opplever mange saker der ungdom sender nakenbilde til noen de stoler på, men at bildet likevel spres videre. Det er ulovlig, og en stor påkjenning for de som rammes. Mange ungdommer er redde for å si ifra når bilder spres. Kunnskapsnivået er lavt, og det er stor usikkerhet rundt temaet. Kripos/Politiet ønsker å bremse og stanse utviklingen! Målet er å gi elevene og foreldrene økt bevissthet og kunnskap om temaet og sette dem bedre i stand til å ta gode valg og håndtere situasjoner som oppstår. Atyp har utviklet et interaktivt undervisningsopplegg basert på en 15 minutters kortfilm. Her møter vi Kaisa, en 15 år gammel jente som opplever sitt verste mareritt. Konseptet «Delbart?» inneholder også filmversjoner til annonsering i sosiale medier, plakater, brosjyrer og digitale hjelpemidler for barn og unge som mottar uønskede bilder eller henvendelser. I 2020, to år etter lanseringen, ser vi en tydelig endret adferd. Færre ungdommer deler nakenbilder av seg selv enn tidligere. En bekymringsfull utvikling er ikke bare bremset – den er snudd.

Bidragsytere

  • Eirik Burhol
    Kreatør
  • Silje Bruvik
    Kreatør
  • Carl-Erik Engelstad
    Grafisk Designer
  • Marie Nilsson
    Grafisk Designer
  • Ingrid Evensen
    Prosjektleder
  • Vegard Urke
    Strategisk rådgiver
  • Marius Jensen
    Strategisk rådgiver
  • Olve Strøm Aslaksen
    Regi
  • Tove Bø Laundal
    Kommunikasjonsrådgiver
  • Karianne Mogård
    Kommunikasjonsrådgiver