Fra sterk ulikhet til ulikhet gjør sterk i Lillestrøm Kommune

Sendt inn av
Making Waves
Kunde
Lillestrøm Kommune
Problemet: Sterk ulikhet Lillestrøm kommune er ikke så populær. De tidligere kommunene Fet, Sørum og Skedsmo stemte mot kommunesammenslåing lokalt, ble overkjørt av Stortinget nasjonalt men mange kjempet likevel mot den nye koalisjonen helt til den var et faktum 1.1.2020. Sammenslåingen ble latterligjort i leserinnlegg, sosiale medier og i konkurransen om å tegne nytt kommunevåpen. Identitet og stolthet lå for mange i det de var før, ikke i det de nå ble bedt om å være. Løsning: Ulikhet gjør sterk Gjennom en involverende prosess skjønte vi at måten vi kunne tilføre verdi visuelt var å omfavne ulikhetene. Identitetens viktigste drivere er derfor sammensatte former. Utgangspunktet er merker fra fordums tømmerfløting, selve livsnerven og grunnlaget for bosetting i området. Så har vi lagt til former hentet fra hele kommunen. Fra by og land. Tradisjonelt og moderne. Organisk og maskinelt. Formene er delt i to og satt sammen til nye konstellasjoner. Lillestrøm omfavner dermed det Fet, Sørum og Skedsmo er sammen. Det gir et visuelt språk med fortellerkraft og sterk karakter. Folk i området er opptatt av at de ikke er en forstad til Oslo, men noe eget. Og de er stolte av det. Derfor bruker vi lokal dialekt der det er mulig. Løsningen har skapt sterk intern stolthet og strategien er nå et definerende verktøy i kommunikasjonen mellom kommunen og innbyggerne.

Bidragsytere

  • Karen Fonk
    Lead designer og rådgiver
  • Kia Aulie
    Tjenestedesigner
  • Marthe Figenschou
    Rådgiver
  • Jørgen Maristuen, Julia Kuhley, Thomas Bull, Graham Mansfield
    Designere
  • Erik Jansson
    Kundeansvarlig / rådgiver
  • Heidi Lippestad
    Ansvarlig hos kunde / kommunikasjonssjef
  • Anne Cathrine Arnesen, Sarah Keller, Christian Wangberg, Leiv-Rune Gully
    Arbeidsgruppe hos kunde
  • Simen Øvergaard
    Fotograf casefoto