FRAKTA – en plutselig trendy blåpose fra IKEA

38568 1ea62 original
38571 ab63a original
38574 65608 original
Sendt inn av
IKEA
Kunde
IKEA Norge
Medieplassering
Facebook og Instagram
Ekstern url
http://IKEA.no/
2017 var året da den ikoniske blå handleposen til IKEA fyllte 30 år. Lite visste vi at den største gaven var fra designerhuset Balenciaga da de lanserte en blåkopi av blåposen vår – men ca. 19000 kroner dyrere. Hvordan kunne vi unngå at Balenciaga styrte samtalen? En viktig brikke i kommunikasjonsstrategien vår er å kunne snu oss kjapt rundt og bli med på det som rører seg i samfunnet. Så, i steden for å sitte på sidelinja og la Balenciaga få styre samtalen, bestemte vi oss for bli med på leken og flørte tilbake. Vi svarte med å produsere SoMe-poster, inngikk sammarbeid med influencers og dro den digitale buzzen inn på varehuset i form av et fysisk DIY FRAKTA hacking-event. Disse tiltakene genererte det høyeste egasjementet IKEA – frem til da hadde hatt på sosiale medier – og bidro til at FRAKTA-fenomenet gikk viralt verden over.

Bidragsytere

  • Johan Christian Hafstad @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)
  • Marthe Humlen @Mediacom
    Annet (må beskrives)
  • Hilde Dahle @ Mediacom
    Annet (må beskrives)
  • Fabel Media @ Fabel Media
    Filmfotograf
  • Anniken Dehli @ Just Cruzin Production AS
    Annet (må beskrives)
  • Maria Therese Oljemark @ Just Cruzin Production AS
    Annet (må beskrives)
  • Cathrine Boije @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)
  • Tobias Lien @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)
  • Åse-Marit Christiansen @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)