FRAKTA – en plutselig trendy blåpose fra IKEA

40212 f7657 original
40215 287eb original
40218 a8287 original
40221 393fc original
40224 381e4 original
Sendt inn av
IKEA
Kunde
IKEA Norge
Medieplassering
Facebook og Instagram
Ekstern url
http://IKEA.no/
2017 var året da den ikoniske blå handleposen til IKEA fyllte 30 år. Lite visste vi at den største gaven var fra designerhuset Balenciaga da de lanserte en blåkopi av blåposen vår – men ca. 19000 kroner dyrere. Hvordan kunne vi unngå at Balenciaga styrte samtalen? En viktig brikke i kommunikasjonsstrategien vår er å kunne snu oss kjapt rundt og bli med på det som rører seg i samfunnet. Så, i steden for å sitte på sidelinja og la Balenciaga få styre, bestemte vi oss for bli med på leken og flørte tilbake. Vi svarte med å produsere SoMe-poster, inngikk sammarbeid med influencers og dro den digitale buzzen inn på varehuset i form av et fysisk DIY FRAKTA hacking-event. Disse tiltakene genererte det høyeste egasjementet IKEA – frem til da hadde hatt på sosiale medier – og bidro til at FRAKTA-fenomenet gikk viralt verden over.

Bidragsytere

  • Cathrine Boije @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)
  • Johan Christian Hafstad @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)
  • Marthe Humlen @ Mediacom
    Annet (må beskrives)
  • Hilde Dahle @ Mediacom
    Annet (må beskrives)
  • Fabel Media @ Fabel Media
    Annet (må beskrives)
  • Anniken Dehli @ Just Cruzin Production AS
    Annet (må beskrives)
  • Maria Therese Oljemark @ Just Cruzin Production AS
    Annet (må beskrives)
  • Tobias Lien @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)
  • Åse-Marit Christiansen @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)
  • Astri Natvik @ Trigger
    Annet (må beskrives)
  • Markus Eckbo Endresen
    Annet (må beskrives)
  • Siv Elizabeth E. Westin @ IKEA Norge
    Annet (må beskrives)