Hva skjer hvis antibiotika ikke lenger virker

Sendt inn av
Dinamo
Kunde
Helsedirektoratet
Medieplassering
Print, boards, Facebook, Youtube,
Antibiotika er verdens viktigste medisin og brukes unødvendig mye. Taper vi kampen mot resistente bakterier kan flere dø av infeksjoner enn av kreft om noen år. Vanlige sykdommer kan igjen bli dødelige og de minste og svakeste vil bli mer sårbare. Folk flest skjønner ikke hvor alvorlig dette er og de mangler kunnskap om resistens og hva de kan bidra med. Kampanjens mål var å øke kunnskapen og aksepten for at antibiotika bare må brukes når det virkelig trengs. 80% av antibiotika skrives ut av fastleger, ofte til småbarnsforeldre med syke barn. Leger sier det tar 5 minutter å skrive ut en resept, men 20 minutter å forklare hvorfor de ikke skal gjøre det. En viktig del av kampanjen handlet derfor om å hjelpe leger til å bevisstgjøre pasienter. En annen del av kampanjen hadde som mål å vise konsekvensene samt bringe antibiotikaresistens opp på ”pallen” blant de alvorlige utfordringene verden står overfor. Hovedbudskapet for hele kampanjen var: Hva skjer hvis antibiotika ikke lenger virker? Annonser og boards samt film på sosiale medier adresserte alvorligheten av problemet, mens en animasjonsfilm ga innsikt i hva resistens er og hva du kan bidra med, og ble i tillegg brukt av leger i møte med pasienter. Kampanjen ble også eksponert på Helsedirektoratets facebooksider

Bidragsytere

  • Unni Rolfsen
    Prosjektleder
  • Helge Ove Søndenaa Svendsen
    Tekstforfatter
  • Mattis Bentzen
    Art Director
  • Øivind Kristiansen
    Art Director
  • Morten Andersen
    Tekstforfatter
  • Gard Frimannslund Refvik
    AD-assistent
  • Sigmund Malkenes
    Annet (må beskrives)
  • Caroline Werring
    Producer
  • Vittoria Røkke Passalacqua
    Annet (må beskrives)
  • Andrea Eckerbom
    Regissør
  • Anders Fabritius
    Producer
  • Joseph Hodgson
    Annet (må beskrives)
  • Sigve Aspelund
    Fotograf
  • Liv Dalen Tennøe
    Ansvarlig hos kunde
  • Ragnhild Eikenes
    Ansvarlig hos kunde
  • Ivar Vereide
    Tekstforfatter
  • Ivar Vereide
    Konsulent
  • Kristoffer Archetti
    Annet (må beskrives)
  • Hocus Focus
    Annet (må beskrives)