Lag på lag - ny visuell identitet for Vestfoldmuseene

X Pr Dqly E Vestfoldmuseene Gullblyanten Cover
Sendt inn av
Dinamo AS
Kunde
Vestfoldmuseene
Vestfoldmuseene formidler og forvalter kunst- og kulturarv i et imponerende mangfold av museum. Publikum kan oppleve kulturhistoriske, vikingtid, grevskap, middelalder, hvalfangst, industrihistorie, Edvard Munchs liv og ikke minst samtidskunst. De ønsket én felles og samlende merkevare, et distinkt og levende uttrykk - samt styrke posisjon til hvert enkelt museum og samspillet dem imellom. Altså beholde egenart og samtidig gi skape felles merkeopplevelse. Løsningen spirer fra Vestfoldmuseenes store spenn og varierte tematikk, og det som oppstår når man sammenstiller dette. Kunst og kultur gjøres relevant når formidles gjennom sammenhenger og kontekst, lag og nivåer. Museene formidler utallige fortellinger, epoker, stiler og tema, ulike former for historier - fra klassisk til samtid, fra hvalfangst til samtidskunst, fra grevskap til jernverk, fra utstilling til samarbeid – utallige lag med flerfoldige uttrykk som blir formidlet gjennom sammenhenger og forbindelser. Resultatet ble en smidig, anvendelig og funksjonell visuell identitet, som deler visuelle verktøy på tvers av organisasjonen, men benytter de ulikt på tre ulike kommunikasjonsnivåer. «Lag på lag» ble konseptet, kjernen i et levende og dynamisk formspråk. Rektangler lagvis, i en modig fargepalett, som identifiserende element gjennom alt av kommunikasjon. En helhetlig variasjon; fra tilbakeholdne og rolige formidlinger til sterke, dynamiske og modige opplevelser. Hvert museum har fått sitt eget kjennemerke, noen videreførte logoer - andre nye. Disse styrker de individuelle destinasjonene, og gir publikum oversikt og sammenheng.

Bidragsytere

  • Ingvild Kleven Syvertsen
    Lead Designer
  • Simen Grankel
    Kreativ leder og Designrådgiver
  • Turid Rønningen
    Prosjektleder
  • Alexandra Schou-Salbu
    Designer
  • Martine Ludvigsen
    Designer
  • Therese Grande
    Ansvarlig hos kunde