Skjærgaarden Gartneri - frisek norske grønnsaker

22699 dff0c original
22702 83b4d original
22705 243d0 original
22708 7b2c6 original
22711 53f81 original
22714 53481 original
22717 d2ad5 original
Sendt inn av
Panorama Design
Kunde
Skjærgaarden Gartneri
Skjærgaarden Gartneri (tidl Stenersen Gartneri) er et familieeid gartneri beliggende i Åsgårdstrand i Vestfold. Med utgangspunkt i helt spesielle dyrkningsforhold og sitt eget engasjement for kretsløpsjordbruk ønsket Kristin Stenersen og Børge Madsen å skape en egen merkevare Norsk jordbruk til tross for ett stadig voksende tilbud av lokalproduksjon er preget av råvaretenkning. For vårt prosjekt har oppgaven vært sentrert til grønnsaksproduksjon og konkurransevilkårene for norske grønnsaker i dagligvarehendelen. Ved befaring i alle de store dagligvarekjedene så vi liten bruk av estetikk og strategisk formgivning for å bygge merkevarer. Bransjen er preget av store aktører som eier distribusjonen og produktene fremstår generiske. Det har vært viktig for vårt prosjekt å skape kontrast til det etablerte og bygge profil med utgangspunkt i verdiene; Frisk, Leken, Engasjert og Raus. Ett grep var å skifte navn til Skjærgaarden Gartneri fra Stenersen Gartneri. Dette ga oss flere positive assosiasjoner til dyrkningsforhold, belliggenhet og årstiden for norske grønnsaker. I utformingen av logo har vi søkt løsning som er unik, ikke krever tilleggselementer og som fungerer som tydelig avsender på små etiketter. Vi er inspirert av mangfoldet og det brede fokuset eierne har. I deres engasjement for å utvikle mer effektiv produksjon gjennom å utnytte næringsavfall og å stimulere til kretsløpsjordbruk er fokus fra mikroorganismer til maskiner. Logo og farger er kontraster til det etablerte og navnet skaper positive assosiasjoner som beskriver beliggenhet for Skjærgaarden. Vi har tatt eierskap til produkter gjennom å opprette egennavn for produkter som f.eks Skjæregaardsløk. Dette er en løk som kun dyrkes av Skjærgaarden og som har oppnådd beskyttelsen Spesialitet Etter analyse av hylleplass og eksponering av grønnsaker i landets dagligvarebutikker så vi en mulighet for å benytte estetikk og design for å differensiere tilbyderene. Svakest var synligheten og historien bak de norske produktene. Disse omsettes i stor grad som et generisk produkt hvor produsenten og dyrkningsforhold ikke er synliggjort. Vår profil består av merkenavn, logo, typografi, materialvalg, bildestil og farge. Logo er en sammensatt typografisk løsning. Inspirasjonen bak løsningen er hentet fra de ulike proposjonene som Skjægaarden Gartneri arbeider. Fra mikroorganismer i jorden til store maskiner. Skjærgaarden leier også jordlapper fra omkringliggende gårdsbruk. Valget av den varme rød-oransje fargen var et behov for å spille ut engasjement og kjærligheten til faget hos eierene. Samtidig ønsker vi en farge som ga kontrast mot det grønne i produktene. Samlet ønsket vi en logo med sterk egenart som alene på en etikett var differensierende og ga kvalitetsopplevelse. Som materiele for emballasje har vi valgt å beholde den naturlige fargen i kartong/papp. Dette ønsket vi skulle gi produktene en ærlighet og underbygge naturlig opprinnelse. Emballasje for urter er utformet for å optimalisere pakkeprosess og bidra til at frilandsdyrkete urter styrket sin eksponering mot potteplante urter. Bildestil ønsket vi skulle synliggjøre sommeridyllen og frodighten som forbindes med sommer skjærgården. Alt for å stimulere eksisterende sommerminner hos målgruppen.

Bidragsytere

  • Morten Fornebo
    Art Director
  • Jens-Petter Ring
    Konsulent
  • Kjersti Resell
    Grafisk Design
  • Petter Yggeseth
    Grafisk Design
  • Sverre Hytten
    Tekstforfatter
  • Damian Heinisch
    Fotograf