Voksne mammadalter i OBOS-reklame

Arbeid av Futatsu Industries

Voksne italienske menn som foretrekker å bo hjemme hos mamma er et kulturelt fenomen kalt Mammone.

Markedssjef Kjetil Framstad sier det nye konseptet både skal få folk til å melde seg inn, og minne eksisterende medlemmer om de unike fordelene et OBOS-medlemskap gir.

Spesifikke medlemsfordeler. – Vi har blitt tydeligere på at vi har et ganske landsomfattende tilbud og at forkjøpsretten er den viktigste årsaken til innmeldelse. Fra å være generelle på medlemsfordelene, har vi nå blitt litt mer spesifikke. Men fremdeles handler det om å være en hyggelig og moderne boligpartner for folk som vil realisere boligdrømmen, sier han.

Futatsu Industries fikk OBOS som kunde ved årsskiftet, og dette er den første kampanjen de har gjort for boligbyggeren. Media er utendørs, annonser i utvalgte magasiner samt TV og kino. Konseptet tar for seg Mammone-fenomenet der voksne italienske menn velger å bo hjemme, til tross for at de har høy utdannelse og gode jobber.

Drøy virkelighet. Ifølge Kreatør Lina Nordland befinner Mammone seg så langt unna idealene med egen bolig, at det fungerer en motsats til OBOS.

– Man kunne tro at filmene overdriver, men etter å ha sett en 60-minutes reportasje om fenomenet, oppdaget vi at virkeligheten var drøyere enn vi trodde. En bankansatt sendte til og med skittentøyet med bussen til moren hver morgen, og hun tok i mot og vasket og strøk og sendte det med bussen tilbake på ettermiddagen!

Ler av seg selv. Kjetil Framstad sier at alle skuespillerne, som samtlige var italienske, kjente seg igjen i problemstillingen og syntes det var festlig at noen nordmenn ville lage reklame om fenomenet.

– Vi synes også det var et poeng å vise frem en moderne OBOS-leilighet som kontrast. Det er jo drømmen om en egen bolig som er begynnelsen på et medlemskap, sier han.

I mediespilleren: To filmer og to annonser.

Du kan også se filmene i HD-kvalitet på YouTube:

Flavio
«Luca»

Team fra Futatsu Industries: Lina Nordland, Nina Cecilie Loftum, Bjørn Myrer, Jannicke Maria Justesen, Anna Eriksson, Niri Bøyesen, Hågen Pettersen og Aris Theophilakis.

Kasper Wedendahl regissert og Pias Semb fra Bacon har produsert filmene. Morten Borgestad har tatt bildene til print og plakater.

OMD, ved Svein Larsen og Simen Ombustvedt, er mediebyrå.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.