Når sulten river i kroppen

Arbeid av Kandidat

Det skortet ikke på ambisjoner da det hovedstadsbaserte klesmerket St. Hallvard skulle lage sin første reklamefilm.

Tidløs, britiskinspirert herremote for smårustne mannfolk? Det er St. Hallvard, det, med entrepenørene Ivan Aga og Ole Jakob Erdal i spissen. Duoen har de siste par årene, nærmest som et hobbyprosjekt, produsert og solgt poloskjorter inspirert av klesmerker som Fred Perry, Ben Sherman og Adidas. Intensjonen har vært å tilby sobre herreklær for den moderne levemann, en som vet hva han liker og ikke preges i nevneverdig grad av det gjeldende motebildet.

Kred og kreditt

Nå har de i egne ord vrengt lommene sine «og veksla inn all hard valuta i det ypperste av kulturell kred og kreditt i form av verdens feteste reklamefilm». Fra midten av desember og fram til jul hadde de en innledende Facebook-føljetong titulert «St. Hallvards levemenn», der ti norske, mannlige skribenter, blant dem Thomas Seltzer, Audun Vinger, Petter Høegh og Thomas Cappelen Malling, skildret sine favorittlevemenn. Nedtelling og levemannkåring var det Anorak som sto for.

«Denne forunderlige by» 

22. desember debuterte så reklamefilmen «Sult», som er regissert av Jakob Rørvik fra produksjonsselskapet Kandidat. Det er blitt intet mindre enn en halvannen minutter lang hyllest til Oslo, Knut Hamsuns «Sult» og Henning Carlsens filmatisering av denne fra 1966.

Manuset til filmen er skrevet av regissør Rørvik, som fikk god hjelp fra Magdalena Kamøy. Produsent Richard Patterson forteller:

–– Filmen ble til med som et digert dugnadsprosjekt hvor stab og leverndører leverte utrolig bra. Fem dagers innspilling med fullt crew til et veldig lite budsjett.

En artig faktakaramell: Hovedpersonen i filmen bruker nøyaktig samme jakke som skuespiller Per Oscarsson brukte i «Sult».

For øvrig: St. Hallvard er oppkalt etter byens skytshelgen, og St. Hallvard-medaljen er den høyeste utmerkelsen i Oslo

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.