Lyngenfjord

Arbeid av Tank Design Tromsø

Lyngen Reker på Lenangsøyra utenfor Tromsø har lang erfaring med rekefiske og videreforedling og salg av reker - både ferske skallreker og pillede reker i lake. Et utgangspunkt for prosjektet var at identiteten til leverandør "forsvant" idet de ferske rekene ble puttet i pose og fraktet ut av butikk. Det ble derfor initiert et prosjekt som skulle se på hvordan Lyngenfjords reker kunne ivaretas som merkevare også etter innkjøp.

Lyngenfjord er tilgjengelig i flere kjeder lokalt i regionen, samt i utvalgte forretninger ellers i landet. Markedet kjennetegnes av at leverandør av rekene er usynlige i butikk, mens tildels region blir presentert, som f.eks. "Ferske reker fra Lyngen" o.l. De tydeligste konkurrentene er båtenes, torghandlernes og fiskebilenes reker, mens i butikk er det ferdigpakkede fryste reker fra ulike leverandører.

Ferske skallreker fins ikke som etablerte merkevarer i norsk dagligvarehandel. Det har heller ikke vært gode løsninger for emballasje for rekene for forbruker - det har kun vært folierte papirposer eller doble plasposer + papirpose. Disse løsningene har ikke "holdt tett" og uønsket avrenning fra posene har vært en typisk resultat.

Dette er en standard "popcorn-bøtte" - og dermed en rimelig emballasje som gir en rekke tydelige brukerfordeler: Enkelt å bære, det renner ikke illeluktende vann fra den i bilen, den holder bedre på kjølingen under transport, man kan sette den rett på bordet og man setter lokket på og setter resten i kjøleskapet. For butikkansatte er det en enklere operasjon enn å få reker ned i en pose og for leverandøren er resultatet at merkevaren Lyngenfjord "blir med hjem" og helt fram til måltidet. Løsningen skiller seg helt klart ut i sin produktkategori hvor posepakking av reker er den etablerte standard.

Løsningen er hovedsaklig ment for å kunne bære merkevaren Lyngenfjord videre hjem fra butikk. Emballasjen fungerer både som transportbeskyttelse og som serveringsskål på spisebord.

Lyngen Reker på Lenangsøyra utenfor Tromsø har lang erfaring med rekefiske og videreforedling og salg av reker - både ferske skallreker og pillede reker i lake. Et utgangspunkt for prosjektet var at identiteten til leverandør "forsvant" idet de ferske rekene ble puttet i pose og fraktet ut av butikk. Det ble derfor initiert et prosjekt som skulle se på hvordan Lyngenfjords reker kunne ivaretas som merkevare også etter innkjøp. Lyngenfjord er tilgjengelig i flere kjeder lokalt i regionen, samt i utvalgte forretninger ellers i landet. Markedet kjennetegnes av at leverandør av rekene er usynlige i butikk, mens tildels region blir presentert, som f.eks. "Ferske reker fra Lyngen" o.l. De tydeligste konkurrentene er båtenes, torghandlernes og fiskebilenes reker, mens i butikk er det ferdigpakkede fryste reker fra ulike leverandører. Ferske skallreker fins ikke som etablerte merkevarer i norsk dagligvarehandel. Det har heller ikke vært gode løsninger for emballasje for rekene for forbruker - det har kun vært folierte papirposer eller doble plasposer + papirpose. Disse løsningene har ikke "holdt tett" og uønsket avrenning fra posene har vært en typisk resultat. Dette er en standard "popcorn-bøtte" - og dermed en rimelig emballasje som gir en rekke tydelige brukerfordeler: Enkelt å bære, det renner ikke illeluktende vann fra den i bilen, den holder bedre på kjølingen under transport, man kan sette den rett på bordet og man setter lokket på og setter resten i kjøleskapet. For butikkansatte er det en enklere operasjon enn å få reker ned i en pose og for leverandøren er resultatet at merkevaren Lyngenfjord "blir med hjem" og helt fram til måltidet. Løsningen skiller seg helt klart ut i sin produktkategori hvor posepakking av reker er den etablerte standard. Løsningen er hovedsaklig ment for å kunne bære merkevaren Lyngenfjord videre hjem fra butikk. Emballasjen fungerer både som transportbeskyttelse og som serveringsskål på spisebord.

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.