Din digitale co-pilot i bilen

Arbeid av Northern Beat

Ny ruteplanlegger fra NAF gir forslag til hva du kan se og gjøre underveis, og er et resultat av ambisjonen om å være bilistenes digitale førstevalg.

Sitter du i bilen og lurer på hvor nærmeste sushirestaurant er, eller vil ungene avkjøle seg i et badeland? Kanskje du vil få med deg en unik naturopplevelse eller har lyst til å stikke innom et museum på veien? Med den nye ruteplanleggeren til NAF får du rask oversikt over hva som finnes av tilbud på vei fra a til b. 

– Vi har hatt veiviser på nett i mange år, men nå har den fått en ny dimensjon, forteller Bjørn Gundersen, Leder for digitale kanaler i NAF. 

– Vi har integrert veibeskrivelsene fra Google med informasjon fra NAF Veibok, og kan tilby bilistene noe som er både nyttig og inspirerende når de er på veien. Alle steder hvor NAF-medlemmer har rabatter eller andre fordeler, er også avmerket. 

– Planleggeren, som selvsagt er tilpasset mobiltelefon og nettbrett, inneholder også ferdige turforslag. Det kan for eksempel være en beskrivelse av Atlanterhavsvegen, med forslag til hva du kan se og gjøre langs den strekningen. 

Grundig brukertesting

Løsningen har vært tilgjengelig i betaversjon i to måneder, og ifølge Gundersen har NAF fått mange nyttige tilbakemeldinger fra brukerne. De har også gjennomført en rekke brukertester underveis, for å forsikre seg om at de utviklet en brukervennlig løsning som s på bilistenes ønsker.

Gode besøkstall

– Den gamle ruteplanleggeren hadde 65 000 brukere i måneden, og vi er overbevist om at det tallet vil stige nå, sier Gundersen. – Vi ser allerede at antall brukere som kommer tilbake – såkalte returning visitors – er mye høyere i den nye versjonen enn i den gamle. Og tiden de bruker når de er inne, har økt fra 7 til 12 minutter. 

– Det har også kommet flere positive reaksjoner fra utlandet. Blant annet har vi fått en forespørsel fra vår søsterorganisasjon i Danmark, som ønsker å lage en tilsvarende løsning for hele Norden.

Blir kontinuerlig videreutviklet

NAF har planer om å videreutvikle ruteplanleggeren kontinuerlig framover. For eksempel skal de ta med hvor det finnes ladestasjoner for elbiler lang strekningen, noe som blir viktig for stadig flere. De ønsker også mer involvering fra brukerne, og vil legge til rette for at bilistene kan legge inn sine egne forslag til severdigheter og aktiviteter. 

Vil være digitalt førstevalg

– Vår ambisjon er å være bilistenes digitale førstevalg når de trenger informasjon og hjelp i forbindelse med å kjøpe, eie eller selge bil. Vi vil være deres digitale co-pilot i bilen, som alltid er tilgjengelig, forteller Gundersen. 

– Derfor satser vi målrettet på å utvikle våre digitale kanaler. For å lykkes med det, har vi gjort nødvendige organisasjonsendringer og ansatt medarbeidere med riktig kompetanse.

– Vi er også avhengig av dyktige samarbeidspartnere. Northern Beat har sammen med oss jobbet frem idé og konsept, og har levert interaksjonsdesign og grafisk design. Epinova har stått for utvikling.

Gir en rikere opplevelse av Norge

– Det er et stort ansvar å jobbe med et produkt som allerede har en så stor og lojal brukergruppe, sier Cecilie Tveter, senior interaksjonsdesigner i Northern Beat. – Ekstra gøy er det å gi folk muligheten til en rikere opplevelse av Norge, ved å gi dem en digital oversikt over kjente og ukjente perler langs veien.

– Denne versjonen av ruteplanleggeren er bare starten, det er fortsatt mange ideer som ikke er realisert. Det er fantastisk å få lov til å jobbe med en organisasjon som har så høye digitale ambisjoner som NAF. De ønsker å utnytte alle mulighetene de digitale kanalene har, for å gi et bedre tilbud både til bilister generelt og medlemmene spesielt. 


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.