«Hva med … å la forbruker bli meierisjefen?»

Arbeid av MK Norway

Q-meieriene tar forbrukerinvolvering til et helt nytt nivå.

Hva med … melk på boks? Hva med … Skyr som passer i matboksen? Forbrukere har mange snedige ideer til meieriprodukter. Derfor tar Q-meieriene, sammen med forbruker, forbrukerinvolvering til et helt nytt nivå i det nye strategiske konseptet «Min Q» og tilhørende profilkampanje. 

– Q-meieriene må gjøre alt litt smartere for å utfordre den gigantiske konkurrenten. Til slutt handler det selvfølgelig om å finne nye smaker, utvikle smarte løsninger og lage gode meieriprodukter. For å komme dit må Q også tenke på fornyelsen av prosessen bak noe nytt, dette er grunnlaget for det nye konseptet der vi lar forbrukerne bli en del av produktutviklingen, sier Bent Myrdahl, Q-sjefen i Q-Meieriene.

Fra marketing til selskapstenkning

– Med Q-sjef Bent Myrdahl  i spissen har det lille meieriet alltid vært ekstra opptatt av forbrukerne sine stemmer. Det forrige konseptet ble laget i 2009, og nå var tiden inne for å ta et steg videre og la forbruker spille en enda tydeligere og definert rolle i alt Q-meieriene gjør.  Konseptet er nå førende for alt det lille utfordrermeieriet arbeider med og er nå en tenkning og holdning snarere enn ren marketing, sier kundeansvarlig og byråleder Svein Roger Selle i MK Norway.  

Både Myrdahl og Selle mener at det nye konseptet skaper stort engasjement både blant de som jobber i Q og i folket.

Fantasifull profilkampanje

Den nye profilkampanjen inviterer publikum til å komme med ideer og tips til hva de ønsker å finne i meierihyllen. For eksempel: Hva med … to typer melk på en kartong? Sendt på mail av Anette. Kampanjen leder forbrukerne inn til Q sin egen idéfabrikk der de kan følge ideene videre. MK Norways kreative team har i samarbeid med Argentinske Estilo Art Production Studio utviklet et spennende visuelt univers der ønsker, fantasi og konkrete løsninger møtes. 

Reell forbrukerinvolvering

Q-Meieriene har ønsket å bruke sosiale medier til reell involvering. Dette gjøres gjennom månedlige nettmøter, twitter, bloggen qsjefen.no og andre digitale medier.

– Min Q handler ikke bare om hvilke produkter det faktisk blir noe av. Da blir terskelen for involvering for høy. Ideuniverset er jo nesten grenseløst og mange har fine og overraskende ideer. Derfor er den mer abstrakte ideprosessen minst like interessant og viktig for  forbrukerinvolveringen. Det er ikke ofte et konsept vi har laget er med på å endre en forretningsmodell. Et så modig valg fortjente også et innovativt visuelt univers, sier Doffen Trellevik, kreativ leder i MK Norway Reklamebyrå.

Kampanjen gjennomføres i digitale medier, utvalgte utendørsløsninger, i helgemagasiner, på melkekartongene og egne medier.


Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.